След години на възходи и падения в боксофиса, изглежда че през 2024 г. Disney влиза в правия път.

Новият филм на Pixar "Отвътре навън 2", е най-касовият анимационен филм на всички времена, като надхвърли 1,5 милиарда долара в световния боксофис.

Заглавието от филмовата вселена на Marvel с рейтинг R - "Дедпул и Върколакът" счупи рекордите за премиерен уикенд с рейтинг R и ще надхвърли 1 млрд. долара преди края на разпространението си.

За Деня на благодарността студиото ще пусне "Моана 2", горещо очакваното продължение на "Моана" от 2016 г. Въпреки че първият филм генерира малко под 700 млн. долара в световния бокс офис, се очаква страстта на публиката за още съдържание да доведе до високи продажби на билети през ноември. В края на краищата, това е най-стриймваният филм за 2023 г., отбелязва CNBC.

Disney вече жъне успехи с анимационните си франчайзи тази година, тъй като "Отвътре навън 2" генерира двойно повече от 850-те милиона долара, които предшественикът му спечели през 2015 г.

"Клубът на милиардите, макар и да става все по-малко ексклузивен с всяка изминала година, е забележително постижение за всеки филм, особено когато едно студио има потенциала да постигне тройка такива хитове в една година", коментира Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в Comscore. "Такава е завидната позиция на Disney, който се завърна към славата с отмъщение след пандемията. Те са в разгара на феноменална година."

Огромен залог за студиото е декемврийският "Муфаса: Цар Лъв", предистория на "Цар Лъв" от 2019 г. Въпреки че предшественикът му генерира 1,6 млрд. долара в световния боксофис, не е ясно какъв апетит имат киноманите за това анимирано продължение.

Disney отдавна е шампион по продажби на билети, като използва успехите си в киното в други свои бизнеси. Франчайзи като "Междузвездни войни", "Марвел", "Аватар" и "Пиксар" са излезли от големия екран, за да станат популярни паркове за развлечения и телевизионни предавания, а героите им се появяват в различни стоки, навсякъде.

Неотдавнашните касови резултати на Disney дойдоха в момент, когато тематичните паркове се развиваха бързо и генерираха достатъчно приходи, за да балансират други части на бизнеса, по-малко успешни или все още в процес на печелба, като стрийминг платформата Disney+.

Въпреки това през последното тримесечие сегментът на парковете и преживяванията на Disney усети натиск поради по-ниското потребителско търсене и инфлацията. Възстановяването е от ключово значение, тъй като може да подхрани други области на бизнеса, допълва CNBC.

Disney произвежда повече милиардни хитове от всеки друг в бизнеса. От 53-те заглавия, които са постигнали това в боксофиса, повече от половината са били под марката Disney, според данни на Comscore.

Два от тези филма - "Аватар" (2009 г.) и "Титаник" (1997 г.), са произведени от 21st Century Fox преди сливането на двете компании през 2019 г., но се считат за част от колекцията на Disney от филми за милиарди долари.

Освен това двата филма за Човека-паяк от филмовата вселена на Marvel, които бяха копродуцирани от Disney и Sony, надхвърлиха 1 млрд. долара. Те обаче не са включени в Disney, тъй като се разпространяват от Sony.

В годината преди пандемията седем филма на Disney са надхвърлили 1 милиард долара в боксофиса. Затварянето на кина и спирането на продукцията, в съчетание с твърде разтегнатия творчески екип, обаче доведоха до спад в кинематографията на компанията през последните години.

Зрителите и критиците се оплакват от стремежа на студиото към количество, което е пожертвало качеството на основните франчайзи. Компанията беше критикувана и че е позволила част от съдържанието ѝ да се фокусира твърде много върху социалните послания.

Въпреки че "Аватар: Пътят на водата" се превърна в един от най-големите боксофис хитове за всички времена през 2022 г., а няколко филма на Marvel надхвърлиха 800 млн. долара в световен мащаб, Disney отбеляза и някои от най-ниските приходи от анимационни филми от десетилетия насам и най-ниската си премиера в MCU.

"Ръководството направи ясни и убедителни стратегически ходове, за да се справи с търговските трудности на ключови продукции, излизащи от ерата на пандемията ... Започваме да виждаме ранните дивиденти от това връщане към качествено франчайз съдържание и подновен акцент върху преживяването на кинозрителите.", казва Шон Робинс, основател и собственик на Box Office Theory.

Главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър на няколко пъти засегна проблемите на компанията в кината, откакто се завърна начело на компанията в края на 2022 г.

Той призна, че през пандемията компанията е поставила условия на публиката да очаква филмите ѝ на стрийминг и че блокиранията са затруднили ръководството да контролира увеличения брой филмови и тв продукции. Допълни, че стремежът на компанията да захранва Disney+ с ново съдържание е понижил качеството му.

Очаква се инвеститорите да се запознаят с плановете на Disney за киносалоните по време на изложението D23 Expo, което ще се проведе през уикенда в Анахайм, Калифорния.

"Миналото говори само за себе си, но няма съмнение в значимостта на ролята на Disney в настоящето и бъдещето на индустрията", казва Робинс.

"Ако Marvel и Pixar продължат своите обрати и франчайзът "Междузвездни войни" осъществи подобен отскок под ръководството на Lucasfilm, няма да мине много време преди студиото мда се върне към познатите касови успехи както всяка година.", допълва анализаторът.