Как „нощницата на баба ти“ се превърна в модния хит на лятото
От фермерския пазар до модната седмица в Милано – ретро нощниците се завръщат с ново самочувствие и са готови да преобърнат представите ни за ежедневен стил
&format=webp)
Това вече е много повече от нощницата на баба ви… Всъщност, може би е именно това. Най-неочакваният хит в модата за лято 2025 г. не започва историята си от ревютата на големите дизайнери или Instagram видеата на инфлуенсърите, а от една леко позабравена категория в гардероба ни: памучната, романтична нощница – именно тази, която си представяте с ресни, дантела и с носталгично ретро излъчване, което вече официално е тенденция.
Модни брандове като Reformation, Damson Madder, If Only If и Salter House превръщат класическите рокли за сън в предмети на висшата мода – продавани и стилизирани като ежедневни дрехи, с които да посетите градския фермерски пазар, да отидете на брънч с приятелки или да се разходите в парка, пише CNN.
Reformation описва своя модел Holly Sleep Dress като дреха, вдъхновена от „винтидж нощници, които спокойно можеш да носиш и навън“. Британският бранд Damson Madder лансира Elspeth Nightdress с бродерия и винтидж подгъв – „лесна за носене от сутрин до вечер“… или от вечер до сутрин. If Only If – марката зад запомнящите се нощници в сериала на Лена Дънам Too Much – представя своите модели в комбинация със сламени кошници и пейзажи от английската провинция.
Хаштагове като #nightgown набират изключителна популярност в TikTok – с ръст от 200% само за последната година. Инфлуенсъри като Бриджит Браун публикуват видеа с възхищение:
„Тази нощница е буквално толкова секси... за една едуардианска нощница!“ – казва тя пред своите 99 000 последователи, след като разопакова дантелен модел, купен втора употреба от Facebook Marketplace.
Но разходката из града, облеченa в нощница, всъщност не е нещо ново. В края на XVIII в. френската художничка Елизабет Виже Льо Брен рисува портрет на Мария-Антоанета, облечена не в кралска рокля, а в ленена нощница със сламена шапка като аксесоар – скандал за времето, свален от експозиция заради прекомерната си „неприличност“.
Днес нощниците се завръщат не просто като висша мода, а като социално и културно изявление. През 1992 г. Джон Галиано поставя началото на тенденцията с колекцията си „Наполеон и Жозефин“ – с ефирни, до крайност прозрачни нощници. През 1995 г. Calvin Klein показва модели с дантела в черно и цвят шампанско, които изглеждат подходящи дори за офиса. В дебюта си за Chloé през 1997 г. Стела Маккартни представя деликатни пастелни рокли с тънки презрамки – буквално вдъхновени от дрехите за сън.
Дори принцеса Даяна носи slip рокля от Dior на Met Gala през 1996 г. А през 2023 г. Prada превръща и нощниците, популярни сред възрастните дами, в ревю-шедьоври – комбинирани с токчета, клъч чанти и лека доза ироничен блясък.
Пандемията ускори прехода към комфорта. Продажбите на пижами и анцузи се увеличиха, а идеята да се чувстваш удобно в ежедневното си облекло остана водеща. Сандийп Салтър, съосновател на нюйоркския лейбъл Salter House, споделя, че органичните нощници от памук са най-продаваната им категория. Един от хитовете е моделът The Lamb – вдъхновен от френско бельо от XIX в., който днес се носи в комбинация с балеринки, мини чанти и бейзболни шапки.
„Нощниците ни се носят като мода и през деня – с вързани жилетки, остри токчета и чувство за носталгия, но с ново самочувствие“, казва Салтър. За нея това не е регрес, а избор на стил с характер.
Тенденцията не е изолирана. По време на мъжката седмица на модата в Милано, модели дефилираха с пижамени сетове и лоундж облекло от Dolce & Gabbana. В същото време се завръщат т.нар. trad wife силуети – миди поли, буфан ръкави и скромност с артистичността на TikTok.
Но според модния критик Рейчъл Ташджиан от The Washington Post не става въпрос за завръщане към патриархални модели, а за заигравка с очакванията:
„Жената взима нещо, което е било ограничено до определена роля в живота – и го превръща в нещо дръзко, палаво и дори арогантно.“