Любовната връзка на Уолстрийт с правителствените данни изглежда е пред разпад.

Инвеститорите отдавна анализират икономически доклади за пазара на труда и инфлацията, за да определят цените на акциите и облигациите. Но след като слаби данни за заетостта в САЩ в петък подтикнаха президента Доналд Тръмп да уволни Ерика МакЕнтърфър – ръководител на Бюрото по трудова статистика, свещеното значение на правителствените данни за инвеститорите изведнъж бе поставено под съмнение.

The Wall Street Journal цитира съобщения от банкови сектор, според които кредиторите са били залети от обаждания на притеснени клиенти, които се чудят дали ще трябва да преосмислят инвестиционните си стратегии, ако не могат да се доверят на статистиките за инфлацията и заетостта, свързани с американските активи.

Кевин Хасет, директор на Националния икономически съвет на президента, заяви в неделя, че Тръмп иска данните на бюрото да бъдат „възможно най-точни“.

Засега Тръмп не е посочил заместник на МакЕнтърфър.

За много инвеститори качеството на американските икономически данни и прозрачността на процеса по събирането им са сред ключовите фактори, които обясняват дългосрочното превъзходство на американските пазари спрямо останалия свят.

Някои се опасяват, че уволнението на ръководителя на Бюрото по трудова статистика е поредната заплаха за този тип „американска изключителност“. И че в дългосрочен план това може да засили натиска върху американските активи, вече подложени на напрежение заради търговската война и нападките на Тръмп срещу Федералния резерв.

„Първата ти мисъл е: 'Насочваме ли се към ситуация, подобна на тази в Латинска Америка или Турция, където ако данните не изглеждат добре, уволняваш някого, а после спираш да ги публикуваш изобщо?'“, коментира пред WSJ Алехандра Гриндал, главен икономист в Ned Davis Research.

Към момента реакцията на пазарите към уволнението на МакЕнтърфър е сдържана. Основните борсови индекси в САЩ скочиха в понеделник, водени от ръста на технологичния сектор. Dow Jones Industrial Average се повиши с 1,3% или близо 600 пункта, S&P 500 добави 1,5%, а технологичният Nasdaq Composite скочи с 2%.

Пазарните последици от уволнението обаче може да се проявят не веднага, а едва след месеци или дори години.

Макар че мнозина икономисти и инвеститори очакват в бъдеще да се разчита повече на частни доставчици на данни, малцина вярват, че те могат да заменят мащабната и дългогодишна работа по събиране на информация, която извършва правителството.

Майкъл Фероли, главен икономист в JPMorgan, написа в анализ в неделя, че отстраняването на МакЕнтърфър е заплаха за целостта на американските финансови пазари, сравнима с опитите на Тръмп да влияе върху решенията на Фед относно лихвите. Особена тревога буди пазарът на ценни книжа, защитени от инфлация (TIPS) на стойност 2,1 трилиона долара, чиито изплащания зависят от индекса на потребителските цени, изчисляван от Бюрото по трудова статистика.

„Политизирането на Федералния резерв бе обсъждано интензивно през последните месеци, но рискът от политизиране на процеса по събиране на данни също не бива да се подценява“, пише Фероли.

Данните на Бюрото по трудова статистика все по-често подлежат на корекции, което кара някои наблюдатели да го обвиняват в политическа пристрастност. В петък бюрото съобщи по-слаби от очакваното данни за заетостта през юли и ревизира надолу предишните стойности за май и юни - с общо 258 000 по-малко работни места от първоначално отчетеното.

Някои инвеститори обаче смятат, че тези промени са по-скоро резултат от методология, отколкото от политика.

Само дни преди уволнението на МакЕнтърфър, двупартийна група от икономисти е изпратила писмо до законодателите, в което ги призовава да „гарантират целостта на американската статистическа система, като инвестират в нейното модернизиране“, пише WSJ. В писмото се казва, че публикуваните от правителството данни са „жизненоважни за икономиката на САЩ“.

Възможни последици за долара и лихвите

Някои икономисти предупреждават, че подкопаването на легитимността на източниците на икономически данни в САЩ може да усили натиска от търговската война, да доведе до повишени лихви или до спад в стойността на долара. Инвеститорите може да поискат по-висока премия за държане на американски държавен дълг, за да компенсират риска от непредсказуеми данни.

„Всяко възприятие за политическо влияние върху икономическите данни би ускорило отлива от долара като резервна валута“, казва Пол Донован, главен икономист в UBS Global Wealth Management. „Резервната валута предполага, че по няколко ключови критерия си по-надежден от алтернативите. Политизирането на данните сериозно подкопава това.“

Алтернативни източници и частни инициативи

Компаниите на Уолстрийт в миналото са се опитвали сами да компенсират липсата на правителствени данни. По време на 17-дневното правителствено спиране през октомври 2013 г., частната инвестиционна компания Carlyle Group започва да публикува собствени оценки за продажбите на дребно, инфлацията и икономическия растеж, използвайки данни от стотици компании, включени в портфолиото ѝ.

Друго начинание - Billion Prices Project от Масачузетския технологичен институт - има за цел да надмине официалната статистика, проследявайки онлайн цени и предвиждайки индекса на потребителските цени. Проектът постига висока точност в продължение на няколко години, но в началото на 2010 г. започва да изостава значително от официалните данни. Основни причини за това са липсата на онлайн цени за много услуги и други методологични ограничения.

Днес алтернативният ценови индекс се поддържа от компанията PriceStats, която, както казва съоснователят и преподавател в Harvard Business School Алберто Кавальо, добре предвижда повратни точки в инфлацията, особено между 2021 и 2023 г. Той покрива 25 страни и се публикува със значително по-кратко закъснение от правителствените данни.

Моделът, използван за Китай - където статистиката често се смята за ненадеждна - може да послужи като ориентир. Компании като China Beige Book събират независими данни и ги продават на инвеститори и мултинационални корпорации.

Малцина обаче вярват, че инвеститорите биха могли бързо да преминат към частни източници. Както отбелязва Фероли: „В почти всички случаи тези показатели се сравняват с правителствените, тъй като частните данни рядко са национално представителни.“