Имплозията на подводницата Titan е била предотвратима катастрофа, заключи Бреговата охрана на САЩ
Стоктън Ръш, съосновател и изпълнителен директор на OceanGate, който загина при имплозията, е проявил небрежност, която, според доклада, би могла да доведе до наказателно разследване, ако беше останал жив
&format=webp)
Бреговата охрана на САЩ установи, че имплозията на подводницата Titan, при която загинаха петима души по време на пътуване до останките на Титаник, е била предотвратима катастрофа, причинена от неспособността на компанията OceanGate Expeditions да спазва инженерните стандарти и тези за безопасност.
В доклад от 335 страници, обобщаващ двугодишно разследване на Морския борд за разследване към Бреговата охрана, се посочва, че OceanGate не е спазвала процедурите за поддръжка и инспекция, действала е без външен надзор и е игнорирала анализи, оценки и доклади, свързани с дълбоководната подводница, предава The Wall Street Journal.
Стоктън Ръш, съосновател и изпълнителен директор на OceanGate, който загина при имплозията, е проявил небрежност, която, според доклада, би могла да доведе до наказателно разследване, ако беше останал жив.
OceanGate е избягвала регулаторен надзор и е управлявала подводницата извън утвърдените стандарти, „чрез стратегическо създаване и използване на регулаторна неяснота и пропуски в контрола“, се казва в доклада. Компанията е създала „дълбоко погрешна“ култура на безопасност и оперативни практики, като е имало явни разминавания между писмените ѝ протоколи и реалната практика, заключават разследващите.
Бреговата охрана започна разследването от най-високо ниво през юни 2023 г., малко след инцидента.
„Нуждаем се от по-строг надзор и ясни правила за оператори, които изследват нови концепции извън съществуващата регулаторна рамка“, заяви Джейсън Нойбауер, председател на Морския борд за разследване на случая с Titan.
Катастрофалната имплозия на Titan предизвика глобален отзвук. След като подводницата загуби връзка по време на спускането си на 18 юни 2023 г., бе стартирана многочасова спасителна операция.
След инцидента OceanGate прекрати дейността си. Говорител на компанията съобщи, че тя е съдействала на Бреговата охрана през цялото разследване.
„Още веднъж изказваме най-искрените си съболезнования на семействата на загиналите на 18 юни 2023 г., както и на всички засегнати от трагедията“, каза той, цитиран от WSJ.
OceanGate е основана през 2009 г. в Евърет, Вашингтон, като компания за дълбоководни изследвания с цел да повиши разбирането и уважението към океана. През 2021 и 2022 г. тя е организирала експедиции до останките на Титаник.
Бивши служители свидетелстват, че компанията системно е пренебрегвала безопасността. Според тях Ръш не е толерирал критики по отношение на сигурността и е вземал самостоятелно повечето ключови инженерни решения.
Докладът на Бреговата охрана подчертава, че OceanGate не е успяла да проектира, тества, анализира и оцени състоянието на корпуса на подводницата. Установени са дефекти в материалите, производството, тестването и управлението на риска.
Доказателствата сочат, че най-вероятната причина за трагедията е загуба на структурна цялост на карбоновите влакна или лепилната връзка в корпуса, се казва още в доклада.
Документът съдържа над 10 препоръки, включително нови изисквания и регулации, които да гарантират, че подводниците отговарят на стандартите за безопасност.
OceanGate вече беше подложена на критики от специалисти в индустрията за това, че не е осигурила независима проверка на безопасността на подводницата Titan.
„Навременна намеса можеше да доведе до това OceanGate да потърси съответствие с регулациите или да се откаже от плановете си за експедиции до Титаник“, заключава докладът.