"Какво може да се обърка?"

Този въпрос задава главният изпълнителен директор на OceanGate Стоктън Ръш само няколко седмици преди обречената експедиция за проучване на "Титаник" от юни миналата година.

Именно неговата компания конструира подводницата Titan, която претърпя катастрофална имплозия в дълбините на океана, а всички петима души от екипажа загинаха.

В интервю за радио "Сейнт Джон" Ръш разкрива, че специално е избрал да направи експедицията през юни, защото се предполага, че тогава водите около останките на "Титаник" са "най-спокойни".

"Така че с "Полярния принц" (корабът, който изведе подводницата в морето), си помислихме да преместим мисията малко по-рано тази година. Специално проектирахме подводницата за тази мисия", обяснява той.

Коментарите му са включени в новия документален филм на Channel 5, посветен на инцидента: "Минута по минута": Катастрофата с подводницата Titan", съобщава Fortune.

Експерти: Тази подводница не е безопасна за гмуркане

Забележително е, че Ръш е предупреден за безопасността (или липсата на такава) на Titan, но въпреки това продължава да извършва плавания с него.

Най-малко 46 души са пътували в цилиндричната кабина на OceanGate, изработена от въглеродни влакна, за своето пътуване до останките на емблематичния кораб. Атракцията е на стойност 250 000 долара през 2021 и 2022 г.

През това време управляваният с контролер за видеоигри подводен съд има редица неуспехи и е оприличен на самоубийствена мисия от един от първите клиенти на компанията.

Все пак, на 18 юни сутринта петимата последни пътници на Titan се спускат на своята обречена мисия, преди да изгубят контакт с кораба-майка. Светът е завладян от новината за изчезването на подводницата, а спасителите прекарват дни и нощи в спешно издирване, борейки се с критичните часове преди изчерпването на кислорода.

На борда освен главният изпълнителен директор на компанията, са френския експерт по"Титаник" Пол-Анри Наржоле, британският милиардер Хамиш Хардинг, известният пакистански бизнесмен Шахзада Дауд и 19-годишния му син Сюлейман Дауд. Всички те губят живота си при имплозията.

В седмиците след това бивши служители на OceanGate и експерти от бранша разкриват, че многократно са изразявали загриженост относно конструкцията на Titan.

Дейвид Лохридж, бивш директор по морските операции в компанията, предупреждава колегите си относно способността на Titan да се гмурка безопасно на дълбочината, на която се намират останките на "Титаник". След това е уволнен.

"Тази подводница не е безопасна за гмуркане", пише той в поредица от изтекли имейли. "Притеснявам се, че Ръш убива себе си и другите в стремежа да повиши егото си."

Британският милионер Крис Браун разкрива по подобен начин, че се е оттеглил от обречената експедиция, след като вече е платил депозит, тъй като има опасения, че OceanGate рискува прекалено сигурността на клиентите си.

"Сериозна лична обида"

Ръш обаче отхвърля предупрежденията като "сериозна лична обида".

Още по-обезпокоително е, че той дори се хвали, че е "нарушил правилата" при изграждането на подводницата.

В интервю от 2021 г. казва: "Наруших някои правила, за да я направя. Въглеродните влакна и титанът... има правило, според което не се прави така. Е, аз го направих."

Междувременно в епизод на предаването The Travel Show на BBC през 2022 г. Ръш отхвърля опасенията за "наистина силен взрив" по време на предишно гмуркане на подводницата. Омаловажава опасността, добавяйки, че "почти всяка дълбоководна подводница издава шум в някакъв момент".

Нещо повече, изтеклите имейли показват, че изпълнителният директор е пренебрегнал предупрежденията за безопасност на екипа си.

"Искате да използвате прототип на некласифицирана технология на много враждебно място", предупреждава го в имейл Роб Маккалъм, който участва в разработването на експедициите на OceanGate. "Колкото и да ценя предприемачеството и иновациите, вие потенциално излагате на риск цяла индустрия", допълва той.

Четири дни по-късно Ръш уж отговаря, че разбира, че практиките са "в разрез с ортодоксалността на подводните изследвания, но това е естеството на иновациите".

Добавя и че му е "омръзнало от експерти в индустрията, които се опитват да използват аргумента за безопасност, за да спрат иновациите и новите участници да навлязат на техния малък пазар".

"Твърде често сме чували необосновани викове: "Ще убиете някого. Приемам това като сериозна лична обида.", допълва той.