Главният изпълнителен директор на испанската компания Deoleo, най-големият производител на зехтин, заяви, че рекордната реколта и подобряващото се настроение на пазара показват, че индустрията се възстановява от един от най-трудните моменти в историята си.

Значителната реколта от маслини, особено в Испания, спомага за възстановяването на доверието в сектора и води до значително понижение на цените на екстра върджин и върджин зехтин в супермаркетите след два поредни сезона с ниски добиви, които доведоха до период на изключителна нестабилност по цялата верига на стойността на зехтина, съобщава CNBC.

Перфектната буря от екстремни климатични условия, предизвикани от климатичните промени, високите лихвени проценти и силната инфлация, достигна връх в главозамайващо покачване на цените на „течното злато“ з миналата година, което шокира както потребителите, така и ветераните в индустрията.

Изпълнителният директор на Deoleo Кристобал Валдес заяви, че оттогава е настъпила „значителна промяна“.

„Това, което някога беше един от най-трудните периоди в нашата история – белязан от недостиг на суровини, висока ценова волатилност и спад в потреблението, сега отстъпва на по-нормализирана и обещаваща пазарна среда“, заяви той пред CNBC.

Deoleo, който е производител на марки зехтин за домашно ползване като Bertolli и Carbonell, очаква средата на по-умерени цени на суровините да се запази и във втората половина на 2025 г.

„Значителното възстановяване на реколтата от маслиново масло – особено в Испания, вече се отразява в по-стабилни условия на доставка, което има пряко влияние върху цените в страната на произход“, казва Валдес. „Въпреки че може да продължи известна нестабилност, вярваме, че тенденцията за нормализиране ще се запази“, допълва той.

По-голямата част от световните доставки на зехтин идват от Средиземноморието, като южноевропейски страни като Испания, Италия и Гърция са водещи производители на тази стока в света. Испания, в частност, е най-големият производител на зехтин в ЕС и световен еталон за цените.

Испанското министерство на земеделието, рибарството и храните заяви, че страната е произвела 1,41 милиона тона зехтин през стопанската 2024/2025 година. Добивът, който беше малко по-малък от прогнозирания, отбеляза ръст от около 65% спрямо 855 600 тона година по-рано.

Изпълнителният директор на Deoleo заяви, че рекордната реколта в Испания е довела до 50% спад в цените на суровините, стимулирала търсенето и позволила на компанията да понижи цените на зехтина в магазините.

„Затова нашата прогноза е предпазливо оптимистична: очакваме по-балансиран пазар, където отговорното ценообразуване и фокусът върху стойността ще бъдат ключови за поддържане на растежа и осигуряване на дългосрочното здраве на категорията“, допълва Валдес.

Според него по-благоприятните пазарни условия са позволили на компанията да удвои инвестициите си в реклама и промоции до 10 милиона евро.

В интервю за CNBC, преди САЩ и ЕС да се споразумеят за тарифа от 15% за повечето стоки от ЕС от 1 август, той заяви, че компанията смята да засили усилията си в комуникацията, маркетинга и ангажираността на потребителите, за да гарантира, че зехтинът остава техен предпочитан продукт за кулинарна употреба в ежедневието.