Пандемията, покачващите се лихвени проценти и геополитическите конфликти доведоха до драстично покачване на цените на много основни хранителни продукти.

Ново проучване на британската платформа за онлайн пазаруване BravoVoucher очертава как биха могли да се развият цените през следващите няколко години, пише Euronews.

Войната и сушата вдигат цената на зехтина

Според платформата за онлайн пазаруване до 2030 г. зехтинът се очаква да бъде един от продуктите с най-голямо поскъпване.

Неговата цена във Великобритания се е повишила със 113,8% между 2019 г. и 2024 г.за бутилка от 1 литър с вместимост 500 мл.

Цените на маслиновото масло все още са силно повлияни от продължаващата война между Израел и Хамас, най-вече поради нападенията на хутите в Червено море срещу контейнеровози и товарни кораби, които водят до значително нарушаване на маршрутите за доставка на петрол и на запасите в Обединеното кралство, както и в целия свят.

Испания, Италия, Португалия, Гърция, Турция, Мароко и Тунис са едни от най-големите производители на зехтин в света.

Въпреки това повишаването на температурите в цяла Европа, особено в Южна Европа, което доведе до засушаване, слаби валежи и по-топла от очакваното зима през 2023-2024 г., допринесе за слабата реколта от маслини. Това също поддържа постоянно високи цени на зехтина.

"Алчна инфлация" подгрява фасула за потребителите на Острова

Друг сериозно поскъпващ основен продукт е фасулът поради това, че производители като Heinz повишиха цените, за да увеличат рентабилността на единица продукция, което някои осъдиха като подхранване на "алчна инфлация".

Подобно на свиването на цените, алчната инфлация се проявява, когато корпорациите или предприятията умишлено поддържат високи цени на продуктите, дори и при сценарий с високи разходи за живот или висока инфлация, за да увеличат печалбите си.

Разходите за енергия и торове превръщат шоколада в скъпо удоволствие

Бялата рафинирана захар също може да стане много по-скъпа, сочи докладът.

До 2030 г., ако инфлацията в Обединеното кралство се понижи до 2%, цената на захарта може да се повиши леко до приблизително 1,34 паунда, но в противен случай килограмът може да струва 1,99 паунда.

Цените на захарта напоследък се увеличават главно поради по-високите сметки за енергия, тъй като производството на захарна тръстика, особено за продукти като етанол, захар и меласа, е особено енергоемък процес.

Освен това по-високите разходи за торове и слабите реколти в ключови страни-производителки като Индия, дължащи се на суши и несезонни валежи, също оказват натиск върху цените.

Това се отразява и на други продукти във веригата като бисквити, шоколад и сладкиши, в които захарта и захарните продукти са основен компонент.

Общото между горивата и бутилираната вода

Негазираната минерална вода също може да остане извън кошницата за пазаруване през 2030 г., ако инфлацията продължи.

При по-оптимистичен инфлационен сценарий на Острова цените могат да се доближат до 1,17 паунда, което е леко увеличение спрямо 1,04 за бутилка през 2024 г. През последните пет години цените на минералната вода вече са се повишили с 67,7%.

Цените на бутилираната вода напоследък се повишават поради увеличението на цените на петрола и химикалите. Това се дължи на пречиствателните станции, които изискват значителни количества гориво и химикали, като активен въглен, алуминиев сулфат и амоняк, за да обработват водата.

Ролята на горивата при производството на бутилирана вода обаче не се ограничава само до основните дейности по пречистване.

Значително количество петрол е необходимо и за производството на пластмасовите бутилки. Поради повишаването на цените на бензина и дизеловото гориво транспортните разходи също се увеличават, което води до това, че всички разходи се прехвърлят на потребителите.

Как са събрани данните

Докладът се основава на предишно проучване, използващо данни от Службата за национална статистика на Великобритания, в което платформата разглежда инфлацията на цените на хранителните продукти от 2019 до 2024 г.

Прогнозите за 2030 г. са разделени на две групи - едната, при която инфлацията в Обединеното кралство се върне към целта на Английската централна банка от 2% до 2030 г., а другата, която вероятно ще се приложи, ако инфлацията остане същата като в момента и не намалее.

"Това изследване предоставя страшен поглед към бъдещето на цените на хранителните продукти, ако настоящите тенденции в инфлацията се запазят. Особено тревожно е драматичното увеличение, което наблюдаваме при цените на продукти от първа необходимост в ежедневието като зехтин и печен боб. Това подчертава спешната необходимост от ефективни икономически политики за стабилизиране на инфлацията и защита на потребителите", коментира Марко Фарнараро, главен изпълнителен директор и съосновател на BravoVoucher.

Въпреки че цените на хранителните продукти непрекъснато се повишават, има стъпки, които купувачите могат да предприемат, за да намалят разходите си.

Например, използването на оферти или ваучери в магазините може да помогне, но не се изкушавайте да купувате ненужни продукти само защото се предлагат. Важно е също така да следите какво вече имате, преди да пазарувате, за да предотвратите ненужни допълнителни разходи, съветва експертът.