През „далечната“ 2005 г. нямаше по-елегантно нещо от това да приключиш разговора си с щракване на капака на своя телефон с капаче. Две десетилетия по-късно устройствата със сгъваем дизайн отново се завръщат – и този път дори Apple се готви да влезе в тази надпревара.

Според JPMorgan първият сгъваем iPhone ще бъде представен през септември 2026 г. и ще се предлага на цена от 1999 долара. Очакванията са новото устройство да разшири един пазар, който вече набира скорост, а прогнозите сочат 19 млн. продадени сгъваеми устройства през 2025 г. Въпросът е дали Apple реално може да промени вече утвърдения стандарт на статичния правоъгълен смартфон, който доминира повече от 15 години.

„Смартфоните са се превърнали в неизменна част от живота ни, но вече не носят същото вълнение като „следващото голямо нещо“, казва Бен Ууд, анализатор в консултантската компания CCS Insight пред The Guardian. Именно това е причината Apple и останалите производители да търсят начин да върнат разговора около интересния дизайн – като например очаквания ултра-тънък iPhone, който трябва да се появи още тази есен.

Samsung вече извървя трудния път със своите първи Galaxy Fold модели, които страдаха от сериозни проблеми с екрана. Седмото поколение Flip и Fold, което компанията ще представи следващата седмица, обещава по-големи дисплеи и по-елегантен дизайн – опит да се обърне спадът в продажбите от 2024 г. „Apple рядко е един от иноваторите. Тя по-скоро наблюдава, изчаква и чак след това влиза със собствено оптимизирано решение“, допълва Ууд.

Той подчертава, че именно флип серията на Samsung е по-популярна, защото идва на по-достъпна цена и предлага усещането за нещо различно. Но според него най-голям потенциал има „мини-таблетът“, който може да се разгъва, за да осигури по-голям екран за видео, снимки и документи – важно за потребителите, които работят дистанционно.

Маргарита Панайоту от Университета в Манчестър припомня, че академични изследвания показват предпочитание към по-големи екрани, особено за гейминг и сърфиране в интернет. Младите хора, които почти изцяло използват телефона си за достъп до интернет, вероятно ще видят сгъваемия дизайн като удобен компромис.

Проф. Бен Картър от King’s College London допълва, че видеото е „една от победите“ на сгъваемите модели. Според него има и потенциални ползи за психичното здраве – затварящият се дизайн може да действа като мини-лаптоп, позволявайки пълно изключване от известията, които стимулират зависимост по механизма на „променливото възнаграждение“, познато от хазарта. Това би било особено полезно за деца, които получават средно по над 200 известия на ден, макар че високата цена прави масовото им използване малко вероятно в първите години.

За проф. Дейвид Елис от Университета в Бат сгъваемите телефони носят и „доза носталгия“, освен че предпазват по-добре екрана и се побират в по-малък джоб. Но той предупреждава, че не всяка нова линия е обречена на успех. „Apple няма 100% успеваемост – Vision Pro се оказа зрелищен провал“, напомня той.