133-годишната компания Eastman Kodak предупреди инвеститорите, че е на ръба на оцеляването поради липса на финансиране за изплащане на дългове от 500 млн. долара.

В отчет за приходите и разходите от понеделник компанията заяви, че няма „ангажирано финансиране или достатъчна ликвидност“, за да изпълни задълженията си, и че това „създава сериозни съмнения за способността ѝ да продължи дейността“.

Компанията също така заяви, че не очаква митата да повлияят сериозно на бизнеса ѝ, тъй като голяма част от продуктите ѝ (включително камери, мастила и ленти) се произвеждат в САЩ.

„Във второто тримесечие Kodak продължи да напредва с дългосрочния си план, въпреки предизвикателствата на несигурната бизнес среда“, заяви изпълнителният директор Джим Континенца.

Представител на компанията уточнява пред CNN, че Kodak „ще изплати значителна част от заема си дълго преди падежа, както и ще рефинансира останалите дългове“. Въпреки това, акциите на компанията паднаха с над 25% във вторник.

Възход и падение: Историята на Кодак

Основана през 1892 г., но с корени от 1879 г., когато Джордж Ийстмън патентова първата си машина за покриване на фотопластини, Kodak революционизира фотографията. През 1888 г. компанията пуска първата си камера за 25 долара с лозунга: „Ти натискаш копчето, ние правим останалото.“

Името Кodak е измислено от Ийстмън – според компанията, той е избрал буквата „K“, защото я смятал за „силна и ясна“.

През 70-те години Kodak доминира пазара с 90% от продажбите на филм и 85% от камерите в САЩ. Песента на Пол Саймън „Kodachrome“ (1973) става хит, но златната ера на компанията свършва, когато тя самита изобретява първата цифрова камера през 1975 г. Kodak така и не успява да се възползва от собствената си технология.

Фалит и опити за завръщане

През 2012 г. Кодак обяви фалит с дългове от 6,75 млрд. долара. През 2020 г. компанията получи кратък лъч надежда, когато американското правителство я избра да произвежда фармацевтични съставки. Това изстреля акциите ѝ толкова нагоре, че търговията спря 20 пъти поради превишаване на лимитите.

Днес Kodak продължава да произвежда филми и химикали за киноиндустрията, както и лицензира марката си за потребителски стоки. Въпреки загубите, компанията цели да разшири фармацевтичния си бизнес – но въпросът остава дали ще успее да избегне нов крах.