Германците стягат редиците срещу китайската автомобилна експанзия в Европа
„Ние сме доминиращи в Европа и ще защитим това с всички средства“, казва главният изпълнителен директор на Volkswagen Томас Шефер
&format=webp)
Volkswagen се зарича да защити лидерската си позиция в Европа „на всяка цена“, включително чрез обновена стратегия за автомобили и софтуер, докато германските производители предприемат нова офанзива срещу китайската конкуренция.
Година след като VW представи планове за драстично съкращаване на персонал и производствени мощности в германските си заводи, ръководители на компанията заявиха тази седмица, че групата е готова да отвърне на удара срещу китайските съперници.
„Ние сме доминиращи в Европа и ще защитим това с всички средства“, казва пред Financial Times главният изпълнителен директор на марката VW Томас Шефер, докато групата се бори със свиващия се пазарен дял в Китай и възхода на BYD и други конкуренти в EV сегмента. Новата гама е „много конкурентна“ и китайските производители ще срещнат по-големи предизвикателства да пробият на европейския пазар, добавя той.
Последното завръщане на германските производители сигнализира за ново изостряне на конкуренцията на европейския пазар за електромобили, където китайските компании бързо разширяват присъствието си.
Пазарният дял на китайските марки е достигнал рекордните 5,7% на пазарите на автомобили в Европа (плюс Великобритания) през второто тримесечие, като при електромобилите той е нараснал до 10,7%, сочат данни на Schmidt Automotive Research.
VW, със своите нови модели, по-солидна база на разходите и партньорствата си в областта на софтуера с Rivian в САЩ и Xpeng в Китай, смята, че има необходимия арсенал да отвърне на предизвикателствата.
Най-големият автомобилен производител в Европа е доминиращият играч на пазара на електромобили в региона, с дял от 30% през август – увеличение от 23% спрямо година по-рано, докато дяловете на Mercedes-Benz, BMW и Tesla са се понижили, според Jefferies. Междувременно BYD е завоювал 3,8% дял от европейския пазар на електромобили, спрямо 2,5% преди година.
„Убедени сме, че в бъдеще ще бъдем глобалният технологичен двигател на автомобилната индустрия“, казва главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме.
Базираната във Волфсбург група представи четири модела електромобили от начално ниво, които ще излязат на пазара догодина на стартова цена от 25 000 евро: нова Škoda, Cupra и два нови модела на Volkswagen. Сред тях е и новият ID. Polo, който комбинира традиционната марка Polo и новата линия ID.2.
BMW също пусна нови електромобили, като SUV моделът iX3 е първият, изграден върху платформата Neue Klasse на компанията, с която започва напълно обновена продуктова линия с по-мощни изчислителни възможности.
Mercedes-Benz обещава значително софтуерно надграждане и увеличен пробег на батериите с освежена продуктова гама.
Германците обаче не са единствените, които демонстрират увереност тази седмица.
BYD заяви, че западните му конкуренти все още не са наваксали технологично в областта на електромобилите.
„Смятам, че имаме още много пространство да се развиваме, дори ако някои марки наваксват“, коментира Стела Ли, изпълнителен вицепрезидент на BYD.
Китайската компания планира от догодина да предложи на европейските модели ултрабърза технология за зареждане и в рамките на три години да засили производството на електромобили в Европа.
„Това е огромна промяна на играта“, казва Ли пред FT, визирайки новата система за зареждане на батерии, способна да осигури пробег от около 470 км за пет минути.
С навлизането на все повече китайски марки на континента, анализаторите казват, че едно от предизвикателствата за компаниите е да отличат своите брандове в съзнанието на европейските потребители.
Leapmotor, която използва капиталовото си партньорство със Stellantis, за да разшири дилърската си мрежа, твърди, че достъпните цени – електрическият ѝ компактен SUV B10 започва от 29 900 евро – са фактор за разграничаване.
„Вече сме много близо“ до ценови паритет между бензинови и електрически автомобили, коментира Тианшу Син, който ръководи съвместното предприятие между китайския EV стартъп и Stellantis.
„Това е един от ключовите елементи, за да дадем на клиентите възможност да изпробват тези технологии“, добавя той.
Европейските автомобилни ръководители казват, че за китайските марки ще е трудно да произвеждат в Европа на конкурентни цени, както в родината си, заради по-високите разходи за труд и енергия.
Но Ли от BYD, която ще открие заводи в Унгария и Турция, коментира, че компанията е научила уроци от производството в Тайланд и ще използва своята ефективна технология.
„Имаме ясна представа как можем да поддържаме ниски производствени разходи“, добавя тя.