Корабната индустрия отчита все повече пожари заради опасни товари. AI идва на помощ
Allianz установява, че през 2024 г. е регистриран най-високият брой пожари за десетилетие при всички видове кораби

Световната корабна индустрия се обръща към изкуствения интелект, за да се опита да намали броя на смъртоносните пожари в морето, които достигнаха най-високото си ниво от десетилетия през 2024 г. благодарение на нарастващия брой товари, съдържащи батерии и други запалими материали.
Необявяването на опасни товари от страна на корабните агенти – случайно или с цел да се избегнат по-високи такси за опасни материали – е основната причина за увеличаването на пожарите, обясняват от Световният съвет по корабоплаване (WSC), браншовата организация, която стартира програма за откриване на нарушители.
Нов инструмент, базиран на изкуствен интелект, ще сканира милиони резервации в реално време, като използва разпознаване на модели и алгоритми за идентифициране на рискове. Той ще дава сигнал на превозвачите, които ще могат да извършат физически проверки, ако е необходимо.
По време на Лондонската международна седмица на корабоплаването изпълнителният директор на WSC Джо Крамек акцентира, че превозвачи, представляващи 70% от глобалния капацитет за контейнерен превоз, са подкрепили създаването на системата.
„Видяхме твърде много трагични инциденти, при които неправилно деклариран товар доведе до катастрофални пожари, включително загуба на човешки живот“, казва той.
Миналата седмица, например, регистрираният в Сингапур контейнерен кораб Wan Hai 503 най-накрая беше откаран в пристанището Джебел Али в Обединените арабски емирства - два месеца след като се възпламени край бреговете на Индия, като четирима членове на екипажа загинаха. Пожарът е започнал в трюма на кораба, въпреки че тайванският собственик Wan Hai Lines има строга политика да не съхранява опасни товари там. Това предизвика спекулации, че някои товари може да са били неправилно декларирани.
Инициативата за изкуствен интелект беше посрещната с одобрение от морската застрахователна индустрия. Международната група на P&I клубовете, които заедно осигуряват застраховка за гражданска отговорност за 90% от световния океански тонаж, също подкрепя схемата и призовава за „широко прилагане в сектора на контейнерния транспорт“.
Прегледът на безопасността на корабоплаването за 2025 г., изготвен от Allianz, установява, че през 2024 г. е регистриран най-високият брой пожари за десетилетие при всички видове кораби. Неправилното декларирани на товари е „най-голямата грижа“ на превозвачите. В доклада се предупреждава, че увеличаването на размера на контейнерните кораби е затруднило борбата с пожарите, а глобалният преход към електрификация – прогнозира се, че търсенето на литиево-йонни батерии ще се удвои до 2030 г. и ще достигне 322 млрд. долара – също е катализатор за повече инциденти.
Рахул Хана, бивш капитан на товарен кораб, който сега е глобален ръководител на консултантската дейност по морски рискове в Allianz Commercial, казва пред CNBC, че неверните декларации са проблем от много години, но разходите за пожари се увеличават, защото контейнерните кораби стават все по-големи.
„Преди десет години най-големите кораби превозваха 10 000 контейнера, а сега - 24 000. Последният проблем са литиево-йонните батерии - превозвачите декларират пратките като „компютърни части“, а не като опасни материали, за да избегнат допълнителни разходи“.
Според него AI компонентът на софтуера за сканиране ще открива модели и аномалии и ще се учи от предишни събития, което с времето ще го направи по-мощен.
„Най-хубавото е, че ако софтуерът установи, че „детски играчки от Тайван“ са били използвани в миналото като невярна декларация за пиротехнически изделия, той ще се научи да се съмнява заради определени ключови думи и географски референции“.