Компаниите за контейнерно корабоплаване като Maersk, CMA CGM и COSCO са поръчали стотици нови кораби през последните години. Те имат за цел да помогнат на тяхната индустрия да намали емисиите на парникови газове, като същевременно отговорят на нарастващото търсене от страна на клиентите и изискванията на регулаторните органи по целия свят.

Тези поръчки обаче отразяват и несигурността относно това кое от широкия набор от т.нар. „зелени“ горива ще се превърне в стандарт през следващите десетилетия и дали доставките ще бъдат достатъчно евтини и изобилни, за да поддържат техните флотилии в движение.

Декарбонизацията на корабоплаването е важна за глобалните усилия за борба с изменението на климата, тъй като на него се падат около 3% от световните парникови газове. Но постигането ѝ ще бъде трудно и скъпо - тя изисква милиарди долари инвестиции в нови плавателни съдове и производство на горива.

Международната морска организация към ООН си е поставила за цел да сведе до нула емисиите на корабната индустрия до 2050 г., но досега политиците не са предоставили почти никаква подкрепа или насоки за това как компаниите да постигнат тази цел. Това превръща бъдещето на пазара в загадка.

„Няма нито едно доминиращо гориво или технология“, казва пред Reuters Кнут Орбек-Нилсен, главен изпълнителен директор на отдел „Морски транспорт“ в базираната в Норвегия компания за сертифициране на кораби DNV.

Изправени пред тази реалност, операторите на огромните плавателни съдове, които пренасят хиляди контейнери, пълни с мебели, телевизори, обувки и играчки за компании като Walmart, Amazon, IKEA и Nike, се застраховат, като увеличават поръчките за хибридни двигатели. Те са проектирани за няколко различни вида екологични горива, но позволяват и връщане към петрола, ако тези алтернативи не са налични или са твърде скъпи.

Към 31 октомври компаниите за контейнерно корабоплаване са имали чакащи поръчки за 522 нови кораба с двойно гориво, според данни на DNV. От тях 303 са проектирани да работят с втечнен природен газ (LNG), 216 - с метанол, два ще използват водород, а един ще бъде оборудван за амоняк.

Ребека Галанопулос, старши анализатор на съдържанието в доставчика на софтуер и услуги за корабоплаването Veson Nautical, посочва, че 65% от поръчките за контейнеровози през 2024 г. са за двигатели с двойно гориво в сравнение със само 4% през 2018 г.

„Основните участници в морския транспорт осигуряват бъдещето на своите флоти“, обяснява тя.

Основна цел: Да заменим 2,5 млрд. барела петрол

Всяка година морският сектор изгаря около 2,5 млрд. барела тежко гориво, добито от евтините остатъци от производството на бензин, дизелово гориво и такова за реактивни двигатели. Според Конференцията на ООН за търговия и развитие декарбонизацията на цялата корабна индустрия може да струва над 100 млрд. долара годишно и да удвои цените на горивата в сектора.

Макар че 6 643-те кораба на контейнерния транспорт представляват малка част от световния флот, те оказват изключително голямо въздействие върху климата, тъй като пътуват по-бързо и консумират повече гориво от другите плавателни съдове, твърдят експерти по корабоплаване.

Според DNV компаниите, занимаващи се с контейнерно корабоплаване, са в авангарда на екологичните усилия. Те са поръчали над два пъти повече кораби с алтернативно гориво в сравнение с всеки друг товарен сектор, като например танкери за превоз на нефт или кораби за насипни товари.

Междувременно повечето кораби, които работят с конвенционално изкопаемо гориво, могат да работят и с биодизел, произведен от използвано олио за готвене и други продукти. Но прогнозите са, че доставките ще бъдат далеч по-малки от необходимите за морската индустрия.

CMA CGM, която счита Walmart за свой основен клиент, е сред тези, които са си осигурили някои доставки. Компанията е намалила с 50% емисиите на въглероден двуокис на контейнер, използвайки биодизел, казва Хедър Ууд, вицепрезидент по устойчивостта на френския превозвач.

В същото време компанията добавя биометан, известен също като възобновяем природен газ, към своя горивен микс.

„Вървим в правилната посока. Това просто ще бъде портфолио от възможности“, казва Ууд и добавя, че CMA CGM инвестира 15 милиарда долара в нови кораби, които могат да работят с различни по-чисти горива.

Повече газ

Корабите с двойно захранване с втечнен природен газ вече съставляват по-голямата част от поръчките за контейнеровози. Въпреки че е изкопаемо гориво, LNG може да намали емисиите на парникови газове с до 23%, според DNV.

Природозащитниците и климатолозите обаче не са толкова ентусиазирани, тъй като производството, транспортирането и използването на втечнен природен газ може да доведе до изтичане в атмосферата на метан – газ, който затопля планетата. Същото важи и за възобновяемия природен газ, добиван от разлагащи се животински и растителни отпадъци.

Швейцарската MSC, лидер в отрасъла с флот от над 800 собствени и наети кораба, твърди, че LNG има сравнително сигурна и надеждна верига на доставки в сравнение с други нисковъглеродни корабни горива. И подобно на повечето си колеги, тя поръчва кораби с двойно захранване с втечнен природен газ.

По-рано тази година германската компания Hapag-Lloyd спечели двугодишен договор за предоставяне на услуги за корабоплаване с биометан на базата на отпадъци от Zero Emission Maritime Buyers Alliance, който включва големи играчи като Amazon, IKEA и Nike.

Джо Фридман, вицепрезидент на отдел „Изследване на веригата за доставки“ в Rystad Energy, коментира, че преходните горива като LNG могат „да играят доста голяма роля до 2035 или 2040 г.“.

Превозвачите се нагаждат

Междувременно мениджърите настояват за глобални регулации, които да създадат повече сигурност и да насърчат инвестициите в пазара на екологични горива за десетилетия напред. Те искат глобални крайни срокове за постепенното премахване на мръсните горива, правителствени стимули за производство на алтернативи и използване на горива с по-ниски въглеродни емисии и санкции за закъснелите с въвеждането на по-чисти горива.

Няколко компании правят инвестиции в други алтернативни горива, като например зелен метанол и амоняк, както и в такива на основата на водород, произвеждани с енергия от възобновяеми източници като слънчевата и вятърната енергия.

CMA CGM, датската Maersk, тайванската Evergreen и китайската COSCO купуват кораби, които могат да работят със зелен метанол.

Междувременно COSCO и CMA CGM работят по проект за закупуване, доставка и снабдяване с екологичен метанол на големите пристанища в Китай. А MSC оборудва неразкрита част от новите си кораби с втечнен природен газ с резервоари, съвместими с амоняка.