JPMorgan Chase планира да стане първата в света мегабанка, задвижвана от AI
Най-голямата банка в света с 317 000 души персонал вече е в началото на следващата фаза от своя план за изкуствен интелект: внедрява агенти, които се занимават със сложни многоетапни задачи за служителите
&format=webp)
Дълбоко в недрата на центровете за данни и облачните доставчици на JPMorgan Chase програма от изкуствен интелект, имаща решаващо значение за амбициите на банката, става по-мощна с всяка изминала седмица.
Програмата, наречена LLM Suite, е портал, създаден от банката, за да използва големи езикови модели на водещите AI стартъпи в света. В момента тя работи с модели на OpenAI и Anthropic.
На всеки осем седмици LLM Suite се обновява, като банката го захранва с още данни от огромните бази и софтуерни приложения на основните си бизнеси. Това дава на платформата нови възможности, разказва Дерек Уолдрон, главен директор по анализа на JPMorgan, в интервю за CNBC.
„Широката визия, към която работим, е бъдещият JPMorgan Chase да бъде изцяло AI-свързано предприятие“, казва Уолдрон.
Според него най-голямата банка в света по пазарна капитализация е в процес на „фундаментално преконфигуриране“ за идващата AI ера. Институцията, която е гигант както по линията на масовите, така и на инвестиционните финанси, иска да осигури на всеки служител AI агент, да автоматизира всеки вътрешен процес и да предостави на всеки клиент изживяване, съпътствано от AI „консиерж“.
Ако усилията се увенчаят с успех, проектът може да има дълбоки последици за служителите, клиентите и акционерите на банката, както и за самата същност на корпоративния труд.
Уолдрон твърди, че програмата създава инвестиционно-банкови презентации за около 30 секунди - работа, която преди би отнела часове на екип младши банкери.
Новата реалност
От появата на ChatGPT в края на 2022 г. оптимизмът около генеративния AI движи пазарите нагоре благодарение на технологичните гиганти и производителите на чипове, които са в центъра на този подем. Очакванията са, че корпоративните клиенти, внедряващи AI, ще повишат производителността на служителите или ще намалят разходите чрез съкращения - а вероятно и двете.
Но подобно на историята с интернет през 90-те години, краткосрочните очаквания за AI може да изпреварват реалността. Повечето корпорации все още нямат осезаеми резултати от AI проектите си, въпреки над 30 милиарда долара колективни инвестиции, сочи доклад на MIT от юли.
В случая с JPMorgan дори при годишен технологичен бюджет от 18 милиарда долара ще са нужни години, за да се разгърне пълният потенциал на AI чрез свързване на когнитивната мощ на моделите с вътрешните данни и софтуер на банката, признава Уолдрон.
„Има разрив между това, на което технологията е способна, и възможността да бъде напълно овладяна в рамките на една организация“, посочва той.
Компаниите работят в хиляди различни приложения и е необходимо огромно усилие, за да се интегрират тези приложения в AI екосистема и да станат използваеми, допълва той.
Ако JPMorgan изпревари останалите банки в интеграцията на AI, тя ще се радва на период на по-високи маржове, преди индустрията да я настигне. Това предимство ще ѝ позволи да увеличава приходите си по-бързо, като обхване по-голям дял от глобалния финансов пазар - например чрез привличане на повече средни компании в инвестиционното банкиране.
Промяна на хоризонта
AI е била основна тема на четиридневен управленски тиймбилдинг през юли, организиран от изпълнителния директор на JPMorgan Джейми Даймън.
Сред обсъжданите въпроси на срещата е бил как AI-промените ще бъдат възприети от персонал на банката от 317 хиляди души и как ще повлияят на традиционния модел на обучение в сфери като инвестиционното банкиране.
Ако JPMorgan изпълни технологичните си цели, това ще означава, че банка, която вече е най-голямата и най-печеливша в историята на САЩ, е готова да достигне нови върхове. Даймън ръководи институцията от 2005 г., превеждайки я през периоди на сътресения и реализирайки рекордни печалби в 7 от последните 10 години.
Визията на Уолдрон за крайния резултат е бъдеще, в което AI е вплетен във всяка тъкан на компанията:
„Всеки служител ще има свой персонализиран AI асистент. Всеки процес ще бъде задвижван от AI агенти, и всеки клиент ще получава изживяване, ръководено от AI консиерж“, казва той.
JPMorgan поставя основите още през 2023 г., когато дава на служителите достъп до моделите на OpenAI чрез LLM Suite. Това по същество е корпоративен вариант на ChatGPT, използван за чернови на имейли и резюмета на документи.
Днес около 250 000 служители на JPMorgan имат достъп до платформата - целият персонал с изключение на тези в клоновата мрежа и кол центровете, уточнява Уолдрон. Около половината я използват почти всеки ден.
В момента банката е в началото на следващата фаза на AI плана си: започва внедряване на агентен AI за обработка на сложни, многостепенни задачи за служителите, предава CNBC.
„С нарастването на мощта на тези агенти и все по-дълбоката им интеграция в JPMorgan те ще могат да поемат все повече отговорности“, казва Уолдрон.
Пред CNBC Уолдрон задава на програмата следната инструкция:
„Ти си технологичен банкер в JPMorgan Chase и се подготвяш за среща с изпълнителния директор и финансовия директор на Nvidia. Подготви презентация от пет страници, която включва последните новини, отчетите и сравнение с конкуренти.“
LLM Suite създава правдоподобна PowerPoint презентация за около 30 секунди.
„Можете да си представите как се правеше това преди - екипи от анализатори щяха да работят до късно през нощта“, казва Уолдрон.
Структурни промени
Перспективата за драстично съкращаване на обема работа означава, че може да са нужни по-малко младши банкери, дори когато AI-обезпечените екипи обработват повече сделки и обслужват повече компании, смятат висши мениджъри от Уолстрийт.
За да се извлече пълната стойност от тази почти магическа технология, не става дума само за инструменти - може да са нужни и промени в организацията на служителите и отделите.
В голяма инвестиционна банка вече се обсъжда предложение съотношението между младши банкери и старши мениджъри да се намали от сегашното 6:1 до 4:1. В новия модел половината от младшите банкери биха работили от по-евтини локации като Бангалор или Буенос Айрес, вместо да бъдат съсредоточени в скъпия Ню Йорк.
AI-подкрепените банкери биха могли да работят по сделки на смени денонощно, предавайки щафетата от една часова зона в друга.
С по-малко банкери в щата разходната структура на инвестиционното банкиране би паднала, повишавайки печалбата.
Последиците за служителите са дълбоки. AI ще даде повече възможности на някои, позиционирайки ги в центъра на екип от AI агенти. Други обаче ще бъдат изместени от системи, които поемат процеси, вече ненуждаещи се от човешка намеса.
Това развитие благоприятства онези, които работят директно с клиенти - например частни банкери с богата клиентела, трейдъри, обслужващи хедж фондове и пенсионни фондове, или инвестиционни банкери с контакти сред изпълнителните директори.
Под риск да трябва да търсят нови роли са оперативни и помощни служители, които основно се занимават с рутинни процеси като откриване на сметки, маркиране на грешки или уреждане на сделки.
През май шефът на потребителското банкиране на JPMorgan заяви пред инвеститори, че броят на оперативния персонал ще намалее с поне 10% в следващите пет години благодарение на внедряването на AI.
„В свят на AI все още ще има хора на върха, които управляват и поддържат връзки с клиенти, но много от процесите под тях вече ще се извършват от системи“, казва Уолдрон.
AI FOMO
Все още обаче не е ясно как ще се разгърне това бъдеще - дали корпорациите ще задържат служителите, засегнати от AI, преквалифицирайки ги за новите роли, или просто ще намалят звената си.
„Без съмнение AI технологията ще промени структурата на работната сила“, казва Уолдрон.
„Това е сигурно, но как точно ще изглеждат тези промени, остава неясно.“
По-широко погледнато, според него служителите ще преминат от „създатели“ на отчети или софтуерни актуализации към „проверяващи“ или мениджъри на AI агенти, които вършат тази работа.
Банката е на път да достигне и друго измерение: скоро ще позволи на генеративния AI да общува директно с клиенти, казва Уолдрон.
JPMorgan ще започне с ограничени случаи, например извличане на информация за потребителя, преди да внедри по-усъвършенствани версии.
Въпреки пазарните притеснения, че около AI се надува балон, корпоративните клиенти всъщност се страхуват повече, че ако не започнат да го внедряват скоро, ще изостанат и ще изгубят пазарен дял, отбелязва Ави Гесер, партньор в Debevoise & Plimpton, който консултира корпорации по въпроси, свързани с AI. Той казва: „Хората започват да виждат какво могат да правят тези инструменти.“