Европейската авиационна безопасност е под заплаха заради съкращения и натиск върху персонала
Изследване на университета в Гент с участието на близо 7000 служители показва, че умората, нестабилните договорни условия и културата на страх отслабват стандартите в авиацията и поставят пътници и екипаж в риск
&format=webp)
Пилоти и самолетен екипаж в европейски авиокомпании се чувстват все по-притиснати да работят дълги часове и да прикриват признаци на умора – за сметка на безопасността. Това са данни от мащабно изследване на университета в Гент, Белгия, което поставя под съмнение устойчивостта на трудовите практики в сектора.
Заключенията от проучването са тревожни, твърди The Guardian: съкращенията на разходи в комбинация с постоянния натиск за печалба са „отслабили системно“ стандартите за безопасност, а мнозина служители се чувстват прекалено уплашени, за да оспорят решенията на управлението. Проучването обхваща 6900 работещи в индустрията.
Сред самолетния екипаж нараства и недоволството от принудата работата им да бъде фокусирана върху продажби на борда – парфюми, алкохол и други стоки – което е в пряк конфликт с основната им роля да се грижат за безопасността и благосъстоянието на пътниците. „Тази промяна размива професионалната идентичност на стюардите и създава правни и психосоциални рискове“, пишат авторите на доклада Ив Йоренс и Лиен Валке.
Данните също така показват и рязък спад в увереността на пилотите да се противопоставят на решения, които застрашават сигурността. Докато през 2014 г. 82% от пилотите са заявили, че биха могли да модифицират инструкции на база съображения за безопасност, сега над половината казват, че не се чувстват способни да го направят.
Около 30% признават, че понякога се колебаят да вземат критични решения, за да не навредят на кариерата си. Почти един от трима пилоти и близо половината от екипажа понякога се въздържат да заявят, че не са в състояние да летят, въпреки че изпитват умора или имат здравословни проблеми.
„Чувствам се като престъпник, само защото съм болен“, споделя един от анкетираните. Друг цитира свой мениджър, който му казва: „Тук си, за да продаваш.“
Изследването посочва, че пандемията от Covid-19 е ускорила влошаването на условията на труд. Много капитани с опит са напуснали индустрията, заменени от по-млади служители, които струват по-малко на компаниите и често са на нестабилни договори.
Тези „атипични“ форми на заетост – краткосрочни споразумения, самонаемане или работа чрез агенция – засягат особено по-младите и работещите в Централна и Източна Европа.
Сред служителите на възраст под 21 години 41% са подписали подобни договори, а в Полша, Чехия и Унгария – над половината от екипажите. Те отчитат по-лоши условия на труд, както и по-ниско ниво на благосъстояние.
С увеличаването на нискотарифните превозвачи и нарастването на трафика след пандемията, натискът върху екипажите се засилва. 42% от всички участници смятат, че мениджмънтът поставя графиците преди безопасността.
Много пилоти и стюарди описват атмосферата като „култура на страх“, в която служителите не се чувстват оценени, а здравето им е пренебрегвано. 68% от анкетираните попадат под позитивния праг за психично здраве, а 78% се определят като „дехуманизирани“.
„Авиокомпанията ме третира като един номер и нищо повече. Приоритетът е печалба над човешкото благополучие. Работната култура е изключително токсична, а страхът идва от това колко хора уволняват за дреболии“, гласи друг анонимен отговор.
Изследователите предупреждават, че без по-строги правила и стабилни договори, Европа рискува да загуби „своето предимство в безопасността“.
„Трудовите условия вече не са само социален проблем – те пряко влияят върху безопасността, умората и благосъстоянието. Без справедлива и стабилна заетост не можем да поддържаме безопасен и устойчив авиационен сектор“, коментира Йоренс.
От своя страна, генералният секретар на Европейската асоциация на пилотите (ECA) Игнасио Пласа подчертава, че „Състезанието към дъното при договорите вече засяга всеки пилот – когато пилотите се чувстват под натиск, пътниците също поемат риска. Тези злоупотреби изискват спешно разследване.“ Изследване на университета в Гент с участието на близо 7000 служители показва, че умората, нестабилните договорни условия и културата на страх отслабват стандартите в авиацията и поставят пътници и екипаж в риск