Недостигът на пилоти продължава да създава сериозни проблеми за авиокомпаниите в Европа. Швейцарският национален превозвач SWISS вече обяви, че ще отмени около 1400 полета до октомври поради липсата на достатъчно кадри.

Да станеш пилот е мечта за мнозина, но пътят е скъп – според данни на SWISS обучението може да струва до 150 хил. евро. Въпросът обаче е какво получават пилотите в замяна и как изглеждат възнагражденията им в различните европейски държави, пише Euronews.

Заплатите варират в широки граници и ключов фактор е именно стажът. Във Великобритания, например, годишното възнаграждение започва от около 54 283 евро (£47 000) за начинаещи и може да достигне до 173 243 евро (£150 000) за пилоти с опит, показват данни на British National Careers Service.

Според ERI Economic Research Institute пилоти с над осем години практика в Европа получават между 60% и 80% по-високи доходи спрямо колегите си с едва 1–3 години стаж. Това означава, че опитните летци често печелят над три пъти повече от младшите си колеги.

Данни на ERI към юни 2025 г. показват, че средните годишни заплати на пилоти в 17 европейски държави варират от 32 299 евро в Румъния до 113 672 евро в Швейцария.

Във Великобритания средното възнаграждение е около 90 253 евро (£78 146), като в района на Лондон достига 115 562 евро (£100 060). Националната статистика отчита медиана от €95 240 годишно.

В Германия, по данни на Федералната статистическа служба, средната месечна заплата на пилотите е 12 566 евро или 150 792 евро годишно, а медианата е 122 484 евро. При най-сложните роли доходите могат да скочат до 342 072 евро. ERI посочва диапазон от 73 785 евро за пилоти с по-малко опит до 132 117 евро за ветераните.

Във Франция, според INSEE, пилотите печелят средно 9300 евро месечно или 111 600 евро за година. ERI оценява средното възнаграждение на 87 903 евро, като за по-опитни летци достига до 109 292 евро.

В Швеция средната заплата е 6492 евро на месец или 77 904 евро за година, показват данни на националната статистика. ERI изчислява средна стойност от 80 822 евро, с диапазон от 56 125 до 100 499 евро.

Белгия и Ирландия също са на върха – съответно €110 424 и €108 007 средна годишна заплата. В Ryanair капитаните на самолети могат да получават до £155 500 (около €180 000). В Австрия и Нидерландия възнагражденията също надхвърлят 100 000 евро, докато във Финландия са около 96 000 евро.

В Италия и Испания няма официални данни, но според ERI средните заплати са €80 427 и €77 269. В Португалия средното възнаграждение е €60 054, а в Гърция – €56 523. Опитните пилоти там получават малко над €70 000.

В Полша средното възнаграждение е около 50 000 евро, в Чехия – 47 974 евро, а в Румъния – 32 299 евро, като с над осем години опит сумата може да достигне до 40 000 евро.

Глобалният недостиг на пилоти вече оказва влияние върху възнагражденията. По данни на BAA Training Aviation Academy тенденцията е към ръст на заплатите. Консултантската компания Oliver Wyman прогнозира, че до 2032 г. световната авиация може да изпита дефицит от близо 80 000 пилоти, от които около 19 000 в Европа.

В държавите, за които има официални данни, пилотите традиционно са сред най-добре платените професионалисти. Например във Франция те са на пето място с €9300 месечно. В Германия при най-сложните роли заемат първа позиция със средно €28 096 месечно. Във Великобритания пилотите и ръководителите на полети също са в топ 5 с медиана от €92 785, а в Дания средните месечни доходи на пилотите са €13 523, което ги нарежда на седмо място сред всички професии.

В свят, в който авиокомпаниите се борят за кадри, а пътническият трафик продължава да расте, пилотската професия остава едновременно предизвикателна и една от най-привлекателните кариери в Европа.