Доверието на американците в медиите е спаднало до най-ниското си ниво за последните над 50 години, показва последното проучване на Gallup.

Едва 28% от анкетираните възрастните в САЩ изразяват „голямо“ или „достатъчно“ доверие във вестниците, телевизията и радиото за пълно, точно и безпристрастно отразяване на новините.

Тази цифра бележи рязък спад от вече исторически ниското ниво от 31% миналата година и продължава спада от върховото ниво от 68%, регистрирано през 1972 г.

Данните на Gallup, събрани през септември 2025 г., показват, че скептицизмът към медиите вече обхваща всички възрасти и политически позиции, като нивата на доверие за всяка демографска група са рекордно ниски.

Около 70% от възрастните американци заявяват, че имат „не много“ доверие (36%) или „никакво“ (34%) в медийните компании, което показва криза в легитимността и значимостта на четвъртата власт, съобщава Fortune.

Gallup отбелязва, че доверието в медиите е останало малко над 50% до 2004 г., когато е спаднало до 44%, и оттогава не е възвърнало нивото си. To е спаднало значително по време на разделителната президентска кампания през 2016 г., сочи проучването, като най-високата стойност за последното десетилетие е 45% през 2018 г.

Доверието в медиите е особено ниско сред републиканците, като само 8% заявяват, че вярват в новинарските медии – това е първият път, когато Gallup отчита едноцифрено доверие в тази група. (Републиканците са особено недоверчиви, като от 2015 г. доверието им не надвишава 21%.)

Сред демократите доверието в медиите е 51%, което е значителен спад от пиковите 76% през 2018 г. и съответства на ниското ниво от 2016 г.

Независимите регистрират едва 27%, което съответства на историческия минимум от миналата година.

Разликите между поколенията също са ярко изразени.

Докато 43% от хората на 65 и повече години имат доверие в медиите, поколението Z и милениалите, или тези на възраст от 18 до 29 и от 30 до 49 години – отчитат исторически ниски нива, като по-малко от 30% изразяват доверие в новините.

Всъщност нивото на доверие от 28% при поколението Z се надминава от това при милениалите, като само 23% имат доверие в информирането.

Доверието в медиите сред хората на възраст от 50 до 64 години също е 28%. Същата тенденция на относително доверчиви демократи и изключително недоверчиви републиканци се запазва, като най-недоверчивата група от всички са милениалните републиканци, според Gallup: само 6%.

Гледайки напред, Gallup е песимистично настроена.

„Предвид относително ниското доверие на по-младите демократи в медиите“, казва социологическата агенция, „общото доверие може да намалее още повече, освен ако доверието на републиканците не се възстанови.

С разединеното доверие по партийни и поколенчески линии, предизвикателството за новинарските компании е не само да предоставят справедливо и точно отразяване, но и да възвърнат доверието на все по-поляризираната и скептична общественост“, казват авторите на проучването.