Нова прогноза за загуби шокира инвеститорите в Aston Martin
Предупреждението срина акциите, което е ясен знак, че престижът не може да защити една марка от тарифи и слабо търсене, дори да е любимата на Джеймс Бонд
&format=webp)
Британският производител на луксозни автомобили Aston Martin предупреди инвеститорите да се подготвят за по-големи от очакваните загуби тази година – поредният удар за бляскавата, но постоянно нерентабилна компания, пише Euronews.
Преди обявяването на резултатите за третото тримесечие на 29 октомври, тя заяви, че сега очаква загуба за цялата година, която е дори по-голяма от предишната прогноза от 110 милиона лири или 130 милиона евро, което налага поредното преструктуриране на марката, бореща се да възвърне позициите си.
Намаляването на прогнозата шокира инвеститорите и доведе до срив на акциите с около 8% в понеделник сутринта. Акциите са спаднали с 29% от януари и с 31% през последната година, което отразява разочарованието на търговците от представянето на Aston Martin.
„Aston Martin е засегнат от редица неблагоприятни фактори. Като автомобилен производител, който произвежда извън САЩ, той е болезнено засегнат от митата на Тръмп, особено в комбинация с по-широкия предизвикателен макроикономически контекст“, заяви Виктория Сколар, ръководител на инвестициите в Interactive Investor.
Британските автомобили са засегнати сериозно, тъй като Aston Martin няма алтернативна производствена база в САЩ, за разлика от други компании, които могат да избегнат тежестта на митата с ръст на производството си.
Групата се бори и със слабостта на ключови пазари, особено в Северна Америка и Китай, където забавянето на потреблението на луксозни стоки е свело до минимум търсенето на скъпи спортни автомобили.
Перспективите се замъгляват още повече от спирането на работата на федералното правителство на САЩ, което добавя още едно ниво на несигурност за износителите.
Aston Martin съкрати около 5% от работната си сила през февруари, тъй като загубите се задълбочиха, като част от по-широка инициатива за ограничаване, докато финансира амбициозна продуктова линия.
Тарифният удар от системата за квоти на САЩ
Съгласно новото търговско споразумение между САЩ и Великобритания, само определен брой автомобили, произведени във Великобритания, могат да влизат в САЩ всяка година с по-ниска вносна тарифа.
След като тази квота бъде изчерпана, всички следващи автомобили се сблъскват с значително по-високи мита – в някои случаи до десет пъти повече.
Целта на САЩ е да защити американските автомобилни производители, като в същото време позволи ограничен достъп до пазара за някои европейски марки.
Големите производители със заводи в САЩ или с голям обем на износ изпреварват доставките си и бързо запълват общата квота за Великобритания.
Марки като Aston Martin, които произвеждат по-малко автомобили и доставят по-малки партиди, често пропускат този ранен прозорец за квоти, което ги излага на пълната тарифа. Тази система принуждава автомобилните производители като Aston Martin да правят скъпи компромиси: или да поемат удара от тарифите, което ограничава маржовете на печалба, или да забавят доставките до възстановяването на квотата, което забавя приходите и нарушава паричния поток.
Резултатът е неравномерен ритъм на износа, който затруднява финансовото прогнозиране и подкопава конкурентоспособността спрямо конкуренти с местно производство или по-голяма лобистка сила.
Защо продажбите на Aston Martin имат значение
Въпреки скромните си обеми, резултатите на Aston Martin имат и икономическо значение.
Марката е един от малкото независими производители на луксозни автомобили, които все още проектират и сглобяват във Великобритания – барометър за състоянието на сектора на високотехнологичното производство.
„Много зависи от първия му ограничен тираж хибриден моделс централно разположен двигател, Valhalla, чиито доставки се очаква да започнат през четвъртото тримесечие, а производството му – през третото.
Aston Martin твърди, че подобрението на рентабилността и свободния паричен поток през 2026 г. ще се дължи на Valhalla и намаляването на разходите.“, допълват анализатори.
Тенденцията в продажбите също се следи отблизо като индикатор за глобалното търсене на луксозни стоки; когато заможните потребители се колебаят да похарчат шестцифрени суми за нови спортни автомобили, това е сигнал за по-широко охлаждане на дискреционните разходи. Спадът в поръчките може следователно да разкаже историята на луксозната индустрия като цяло, което засяга както швейцарските часовникари, така и европейските модни къщи, допълва Euronews.