Акциите на Ferrari се сринаха с 16% в четвъртък, след като производителят на луксозни автомобили актуализира прогнозите си за цялата година и за 2030 г. и съобщи, че забавя амбициите си за EV.

Анализаторите останаха разочаровани и заявиха, че новите прогнози не отговарят на очакванията.

Производителят на спортни автомобили, базиран в Маранело, Италия, заяви по време на Capital Markets Day (CMD), че очаква нетни приходи от най-малко 7,1 милиарда евро (10,7 млрд. долара) тази година, което е повишение спрямо предишната прогноза от над 7 млрд. евро.

Нетните приходи се очаква да бъдат около 9 млрд. евро през 2030 г., а компанията си поставя за цел печалба преди лихви и данъци (EBITDA) от най-малко 3,6 милиарда евро до 2030 г.

Цената на акциите, котирани на Миланската борса, се срина с 16,1%, преди да компенсира част от загубите си. Последно тя беше отбелязала спад от 13,2%, което я поставя на път да запише най-лошия си ден от търговията, откакто автомобилният производител се котира публично на Миланската борса в началото на 2016 г., отбелязва CNBC.

Междувременно цената на акциите, котирани в САЩ, спадна с повече от 12,1% в предпазарната търговия.

Анализаторите от Citi заявиха, че прогнозата на Ferrari „е под нашите оценки за „по-нисък растеж“ от предварителния ни преглед на CMD и отразява консерватизъм от страна на мениджмънта, според нас“.

„Предвид прогнозата, макар и консервативна, която предполага ограничен оперативен ливъридж през следващия цикъл, смятаме, че има известен риск както за консенсусната EPS, така и за мултипликаторите в краткосрочен план“.

В отделно съобщение Ferrari заяви, че ще се стреми към гама от спортни автомобили за 2030 г., състояща се от 40% автомобили с двигатели с вътрешно горене (ICE), 40% хибридни и 20% изцяло електрически. Ревизираната цел, която е по-ниска от предишната за 40% продажби на електромобили до края на десетилетието, е резултат от подход, ориентиран към клиента, настоящата среда и очакваното й развитие.

Промяната идва, след като италианският производител разкри технологията, която ще задвижва първия му EV. Ferrari представи готовото за производство шаси и задвижваща система „elettrica“ по време на семинар за технологии и иновации, като ще започне доставките на модела в края на 2026 г.

Очаква се завършеният автомобил да бъде представен на световна премиера през следващата година.

„С новата Ferrari elettrica ние отново потвърждаваме желанието си да напредваме, като обединяваме дисциплината на технологията, креативността на дизайна и майсторството на производството“, заяви Джон Елкан, изпълнителен председател на Ferrari.

Други световни производители също намалиха целите си за продажби на електромобили през последните месеци, като посочиха фактори като липсата на достъпни модели, по-бавното от очакваното разгръщане на зарядни станции и интензивната конкуренция от Китай.

Volvo Cars, например, се отказа от широко рекламирания си план да продава само електромобили до 2030 г., като през септември миналата година заяви, че трябва да бъде „прагматична и гъвкава“ в условията на променящия се пазар, допълва CNBC.

Ferrari, чийто брой на активни клиенти е нараснал до 90 000, което е увеличение с 20% в сравнение с 2022 г., също заяви, че планира да пуска средно по четири нови автомобила годишно между 2026 и 2030 г.

Анализаторите от JPMorgan бяха оптимистични след обявяването на Стратегическия план за 2030 г.

„Имаме голяма увереност в способността на мениджмънта да изпълни дългосрочния си план, като имаме достатъчно доказателства, че търсенето значително надвишава предлагането“, заявиха от JPMorgan в четвъртък.

„Смятаме също, че компанията се възползва от стила на лидерство на главния изпълнителен директор Бенедето Виня, който я предизвика да се възползва от сътрудничеството, за да увеличи скоростта, с която приема иновациите. Предстоящото пускане на суперкола също може да има потенциал да ускори печалбите“, добавиха те.