Автоиндустрията алармира, че китайският контрол върху редкоземните елементи ще доведе до хаос във веригите на доставки
Европа усеща първите последици
&format=webp)
Автомобилни браншови организации предупреждават за сериозни последици от последния ход на Китай да ограничи износа на критични редкоземни елементи. Те се опасяват, че тези мерки могат да поставят началото на период на хаос във веригите за доставки.
Миналата седмица китайското министерство на търговията обяви разширени ограничения върху износа на редкоземни елементи и свързани технологии, с аргумента, че целта е да се предотврати „злоупотреба“ с минералите във военни и други чувствителни сектори.
След решението Пекин защити политиката си, заявявайки, че „не се страхува“ от търговска война със САЩ. Междувременно американският президент Доналд Тръмп заплаши с 100% мита върху китайския внос.
Европа усеща първите последици
Въпреки подписаното през юли споразумение за ускоряване на доставките към Европа, автомобилната индустрия на континента вече изпитва сериозни затруднения, след като Китай наложи първите ограничения върху износа на редкоземни елементи още в началото на април.
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA) – основното лоби на сектора в Германия – заяви, че заради новите китайски регулации ще има сериозни последици за доставките на засегнатите продукти към Германия и Европа, както и за последващия им транспорт.
„Последните ограничения за износ на Китай ще засегнат особено силно индустриите за батерии и полупроводници, а следователно и автомобилния сектор“, коментира говорител на VDA пред CNBC.
Организацията призовава политиците в Брюксел и Берлин да действат „решително“ спрямо Китай, за да бъде намерено бързо и устойчиво решение.
„Факт е, че въведените през април китайски ограничения върху износа на редкоземни елементи вече значително изостриха ситуацията с доставките на стратегически суровини. Новите мерки отиват още по-далеч“, добавя говорителят.
Ключови материали за електромобили и високи технологии
Редкоземните метали са жизненоважни компоненти в производството на електрически автомобили, както и в различни високотехнологични приложения – от електроника до възобновяема енергия.
Очаква се търсенето на тези елементи и критични минерали да нарасне експоненциално през следващите години, тъй като преходът към чиста енергия набира скорост.
Китай е безспорен лидер във веригата за доставки на критичните ресурси, като осигурява около 60% от световното производство на редкоземни материали.
Американски официални лица вече предупредиха, че това представлява стратегическо предизвикателство в контекста на прехода към по-устойчиви енергийни източници.
Изчерпващи се запаси и предупреждения от индустрията
Роберто Вавасори, председател на италианската асоциация на производителите на авточасти ANFIA, посочва, че макар през лятото производителите да са успели да поддържат производството, запасите от редкоземни метали вече са на изчерпване.
„Тази буферна зона вече не съществува“, коментира Вавасори по време на конференция в Милано, цитиран от Reuters.
Рико Луман, старши секторен икономист по транспорт и логистика в нидерландската банка ING, казва пред CNBC, че новите китайски ограничения върху износа представляват сериозен натиск върху веригите за доставки.
Той допълва, че все още има известни запаси, например в големия складов център на Tradium край Франкфурт, така че не очаква незабавен срив в доставките.
„Редкоземните материали обаче включват множество различни елементи – някои от тях може да започнат да се изчерпват”, предупреждава Луман, според когото облекчаването на ситуацията оттук нататък ще зависи изцяло от предстоящите преговори с Китай.