Светослав Бенчев: Ако „Лукойл“ спре да работи, ще трябва да доставяме горива чрез алтернативен транспорт
За да осигурим необходимите количества гориво за един ден от Гърция, ще са нужни над 350 цистерни, които денонощно да преминават границата, да разтоварват и да се връщат, каза председател на Българската петролна и газова асоциация
&format=webp)
„Засега горива има и се надявам, че ще има и след края на годината. Правителството е категорично, че няма причина за паника или за масово запасяване. Горива има, както се вижда, а на пазара не се наблюдава нищо необичайно. Проверих цените тази сутрин – те са абсолютно същите като преди 3-4 дни“. Това коментира в сутрешния блок на bTV Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
„Ако цената на брент и суровия петрол се задържи около 65–66 долара за барел, както беше вчера, може да има минимално поскъпване – с няколко стотинки. Зависи дали този тренд ще се запази през следващите 4-5 дни. Преди въвеждането на санкциите от САЩ цената беше около 60 долара за барел“, посочи той. По думите му в момента търсенето е по-ниско от предлагането, което стабилизира пазара.
На въпрос кога се използват наличностите от държавните резерви, Бенчев поясни, че това става само при извънредни ситуации - каквито досега не сме имали - и то по искане на министъра на енергетиката и с одобрение от Европейската комисия.
„Резерви има, а цената винаги се определя от пазара“, подчерта той.
Според Бенчев страната ще трябва да прибегне до тези резерви, ако рафинерията спре да преработва и да пуска количества на пазара. „Без работеща рафинерия в България ще бъде изключително трудно логистично да се справим. Още повече, че санкциите може да засегнат и рафинерията на „Лукойл“ в Румъния“, допълни той и увери, че засега няма никакви основания за тревога.
„Ако се стигне до затваряне на рафинерията, не мога да прогнозирам до какви цени ще се стигне, защото тогава недостигът ще бъде не само у нас, но и в целия регион“, обясни експертът.
„Основното, за което трябва да мисли правителството – и всички ние – е рафинерията да продължи да работи. В противен случай ще трябва да разчитаме на алтернативни варианти – железопътен и друг транспорт, но това ще бъде изключително трудно“, подчерта Бенчев.
Държавите, от които бихме могли да внасяме горива, са Румъния и Гърция, но остава под въпрос дали Румъния ще разполага с достатъчни количества, ако една от нейните рафинерии спре работа.
)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)