Изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри разкритикува британското правителство за намерението му да увеличи данъците върху пътническите полети.

В интервю за CNBC, след като обяви по-високи от очакваните печалби за първото полугодие, той описа намерението на лейбъристкото правителство да увеличи данъците върху въздушния транспорт като противоречащо на стратегията за стимулиране на икономическия растеж.

Коментарите му идват преди представянето на важния есенен бюджет на 26 ноември, като министърът на финансите Рейчъл Рийвс е под натиск да реши фискалната дилема относно разходите, данъците и заемите..

О'Лиъри смята, че има тенденция европейските правителства да отменят „лудите екологични данъци” и впоследствие да са възнаградени с бурен икономически растеж.

„Така че виждате пазари като Швеция, Унгария, Италия и Хърватия, които премахват екологичните данъци, а след това изоставащите, като Германия, Франция и Рейчъл Рийвс тук в Обединеното кралство, които забележително говорят за желание за растеж, но все пак увеличават данъците върху въздушния транспорт – на остров, в периферията на Европа“, допълва той.

„Това отново потвърждава убеждението ми, че Рейчъл Рийвс няма представа как да постигне растеж, въпреки че й писахме и предложихме значителен растеж, особено в регионите на Обединеното кралство“, подчерта О'Лиъри.

Представител на Министерството на финансите не беше на разположение за коментар от CNBC.

Изпълнителният директор на най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа изтъкна британския данък върху въздушния превоз (APD), който се отнася за данък на пътници за полети, излитащи от Обединеното кралство за вътрешни и международни дестинации.

В есенния бюджет от миналата година Рийвс обяви строги правила, ограничаващи възможностите на правителството за маневриране по отношение на разходите и заемането на средства, като ежедневните разходи на правителството се финансират от данъчни приходи, а не от заеми.

Като част от по-широката инициатива за стимулиране на публичните финанси и насърчаване на по-устойчиви варианти за пътуване, правителството на Киър Стармър възнамерява да увеличи ставките на APD от април 2026 г. с 50% за частни самолети и общо увеличение за други полети.

APD е значителен източник на приходи за правителството, като Службата за бюджетна отговорност оценява приходите на 4,7 милиарда лири (6,18 милиарда долара) за 2025-2026 г. На този фон авиацията остава един от най-бързо растящите източници на емисии на парникови газове, допълва CNBC.

О'Лиъри смята, че планът на правителството да увеличи APD от април следващата година ще представлява данък от почти 33% върху средната цена на полет с Ryanair, която според него е около 45 лири.

„Това е абсурдно“, подчертава той.

„За четиричленно семейство става непосилно. Писахме на Рейчъл Рийвс, когато беше избрана за първи път, и я уведомихме, че можем да й осигурим 50% ръст на трафика, не в Лондон, а в регионите на Обединеното кралство, където наистина се нуждаят от растеж в тези „червени зони“ – в Бирмингам, Манчестър, Глазгоу, Единбург, Бристол.

Просто премахнете APD извън Лондон. Знаете, Лондон е пълен, може да плати APD, но извън него, не. Това ще им струва около 2 милиарда от бюджета, които ще трябва да възвърнат под формата на потребителски разходи, ДДС върху допълнителните посетители и потребителски разходи в рамките на една година. Нямаме отговор.“, допълва главният изпълнителен директор на Ryanair.

На въпрос дали превозвачът е провел нови разговори с Министерството на финансите преди есенния бюджет, О'Лиъри отговаря: „Не, те са безнадеждни.“

„Получихме едно глупаво писмо, в което се казва:

„Увеличението от 2 лири в APD е само 1% от средната цена на билетите.“ Не знам откъде купуват билетите си, но средната цена на нашите билети е 45 лири, така че увеличението от 2 лири е 5%. Те дори не могат да си направят сметките... Те са безполезни“, допълва О'Лиъри.

Ако правителството заложи увеличение на APD в есенния бюджет, изпълнителният директор на Ryanair заяви, че ще обмисли преместването на самолетите си в страни, които намаляват екологичния данък и посочи Швеция, Унгария и Италия като възможни варианти, допълва CNBC.