Преди всичко - трябва да си отворя еднo…

Джак Харингтън отваря кен с Red Bull, вдига тост към публиката и усмихнат добавя:

„Това ми дава енергия на сцената.“

Така започна една от най-очакваните лекции на Digital Trends 2025, в която Джак Харингтън, ръководител „Технологични партньорства“ в Oracle Red Bull Racing, поведе аудиторията през света на Формула 1 – там, където скоростта е математика, победата е алгоритъм, а всяка стотна от секундата се измерва в данни.

„Red Bull Racing не е просто отбор. Ние внасяме духа на Red Bull във Формула 1 – правим лудите неща възможни.“

Едно от тези „луди неща“ е рекордният пит-стоп на отбора – смяна на четири гуми за 1,82 секунди.

„Предизвикахме екипа да направят пит-стоп в пълен мрак. Буквално не виждаш ръката си пред лицето. Дадохме нощни очила само на двама души – всички останали работеха на сляпо. И въпреки това се справиха за 2,6 секунди. По-бързо от някои отбори на дневна светлина.“

Технологията като състезател

„Формула 1 е най-глобалният и най-технологичен спорт в света. За 9 месеца провеждаме 24 състезания на 5 континента. Това е по едно състезание на всеки две седмици.“

Отборът има пет пълни копия на гаражното оборудване, които се движат по въздух, суша и море, за да може екипът винаги да е готов за старт – където и да се намира.

„Гледат ни 700 милиона души годишно. Това е аудитория, сравнима с Олимпиадата.“

Болидът като суперкомпютър

„Проектираме не една, а 24 различни конфигурации – по една за всяка писта.“

В процеса участват около 2000 инженери, които непрекъснато обновяват дизайна – над 1000 промени между всяко състезание.

В колата има над 350 сензора, които генерират повече от 2 терабайта данни за една сесия.

„Сравняваме всяко измерване с нашите дигитални модели. Ако данните не съвпадат, не търсим грешката в пилота, а в модела. И го поправяме. Защото изоставането във Формула 1 е смъртоносно.“

Джак показа волан на болид: 55 бутона и 20 подменюта – над 1000 настройки, които пилотът регулира при 300 км/ч.

„Шофирането на модерен болид е като да караш на магистрала със 300 км/ч, да се отчиташ пред шефа си по телефона, да настройваш радиото и в същото време да се пазиш от камион зад теб - това дава представа за пъргавината, която е нужна“, разказа Харингтън

AI: от пит-уол до откриване на таланти

„Преди две години, ако по време на състезание настъпеше извънредна ситуация, инженерът ни отгръщаше огромна книга с правилници, за да намери нужния протокол.“

Днес тази книга е заменена от AI агент на Oracle.

„Просто му задаваме въпрос. Той претърсва целия регламент, анализира минали решения и за секунди дава точния отговор. Това е интелигентност в реално време.“

AI вече помага и в откриването на бъдещи шампиони.

„Ред Бул иска да намери следващия Макс Верстапен – дори ако той няма милиони фенове или средства от спонсори за участие в младшите серии. Използваме изкуствен интелект, за да анализираме състезания по света и да открием ‘диаманта в калта’.“

„Вече всичко, което правим, започва дигитално – симулации, модели, CFD, AI. Изграждаме дигитални близнаци на колата и на всяка ситуация. После ги тестваме в реалността.“

И добавя с усмивка:

„Следващия път, когато гледате състезание от Формула 1, помнете – зад всяка обиколка стоят милиарди изчисления, стотици хора и безкраен брой итерации. Колкото повече научавате за Формула 1, толкова повече ви пленява.“

„Надявам се днес да сме спечелили още няколко фенове на Red Bull Racing,“ завърши Джак Харингтън под аплодисментите на залата.

Джак беше част от осмото издание на форума Digital Trends, проведен на 4 ноември в Sofia Event Center под мотото Co-Creating the Future: Human Vision & AI.

В един ден пред 500 души публика се срещнаха визионери от Oracle Red Bull Racing, Google Cloud, AWS, dentsu, Accenture, Rakuten Viber, Amusnet, EGT Digital, Flutter и още водещи компании, които очертаха бъдещето на AI и човешкото взаимодействие с технологиите.

Акцентите от форума са тук.