Силен, устремен и амбициозен: Как се ражда „новата мъжественост“
Нереалистичните образи на супергерои във филмите и маркетинговите трикове налагат нова представа за това какво означава да си мъж
&format=webp)
Доскоро битува разбирането, че грижата за външния вид е предимно „женска работа“. Диетите са класически пример – очаква се жените да броят калории, а мъжете да ядат и пият в завидни количества и съответно да живеят по-кратко. Тъкмо заради последното е като че ли логично да полагат повече грижи за себе си.
Десетилетия наред обаче поради маркетингови причини се смята, че мъжете не биха плащали за такива услуги и затова цялата индустрия е насочена към нежния пол.
Но времената се променят, а жаждата за печалби става все по-голяма. Според една оценка в световен мащаб в уелнес индустрията генерира над 5 млрд. долара годишно. Очаква се оборотите им да достигнат до 8 млрд. долара през 2028 г., а това няма да стане без привличане на нови клиенти.
Логично, посоката и терминологията на бизнеса се променят. Вече не се казва „лична грижа“, а „биохакване“. Медитацията се нарича „когнитивно преживяване“. В спа центровете все по-често се намират ледени вани, а салатените диети са заменени с месни. Уелнесът все по-често означава строг хранителен режим, а не почивка, пише El País.
Фитнес залите са пълни с всякакви джаджи – глюкомери, крачкомери, броячи на калории, пулс и оксиметри. Заформя се нов тип мъжественост, която е безкрайно амбициозна, дисциплинирана и устремена.
Може би маркетинговото салто-мортале е успешно. Може би всичко е променено. Може би.
„Наистина има маркетингови причини да се говори толкова много за хранителната култура на мъжете“, казва пред El Pais социоложката, диетоложка и писателка Емили Контоа, автор на Diners, Dudes, and Diets: How Gender and Power Collide in Food Media and Culture.
Естествено, посочва тя, чудесно е, че мъжете все по-често обръщат внимание на храненето си. Но тази мода не се появи заради грижа за здравето. Всъщност, обобщава Контоа, най-вредните практики в храненето, причинили вреди на жените преди десетилетия, сега се повтарят при мъжете.
„Нито детокс смутитата са необходими на една жена, нито палео диетата е подходяща за мъже. И зад двете стои една и съща индустрия, която просто се опитва да се възползва от несигурността у хората“, отбелязва диетологът Даниел Урсуа.
В тези диети няма наука, а икономика. А манията по килограмите е еднакво вредна, независимо за кой пол става въпрос.
„Ако една промяна в хранителните навици не е насочена към дългосрочно подобряване на здравето, тя ще причини проблеми в краткосрочен или средносрочен план“, допълва Урсуа.
Но защо мъжете изведнъж решават, че трябва да изглеждат перфектно? А може би всичко се случи постепенно?
Редица наблюдатели посочват, че поне от 15 години се налага нереалистичен образ на „добрия“ в киното, на супергероя, ако щете. Този образ се появява първо на екрана, а след това стига до публиката (предимно до децата) под всякакви форми, една от които са играчките.
Бумът на филмите за супергерои започва някъде към края на първото десетилетие на този век. Тогава се налага вселената на Marvel и нейните герои в прилепнали костюми. Петнайсетина години по-късно тогавашните деца вече имат установен идеал за това как трябва да изглеждат.
За да отговорят на нуждите на киноиндустрията, самите актьори се подлагат на все по-строги режими и тежки тренировки. След това подробно разказват за опита си в интервюта. А мъже и момчета по цял свят започват да вярват, че могат да постигнат подобна форма. Едновременно с това се разпространява употребата на добавки с тестостерон.
Но най-голямо влияние за промяната във възприятията към мъжкото тяло оказват социалните мрежи. Непрекъснатото показване на перфектно изваяна физика води до липса на самочувствие и несигурност у онези, които не могат да я постигнат.
„Бих казала, че това съдържание не просто е леснодостъпно, то е неизбежно. То влияе на начина, по който мъжете мислят за себе си, влияе върху това, което ядат и върху представата им за мъжественост изобщо“, пояснява Контоа.
Раждането на тази нова, преформатирана мъжественост съвпадна и с промените в уелнес индустрията, която започна да се обръща към мъжката аудитория. По-рано да си здрав означава просто да не си болен. След това обаче се оказва, че не е достатъчно да се храниш здравословно, а трябва да взимаш и добавки. Диетата стана детокс.
Всичко това е възприето от холивудските актьори и „рок звездите“ на технологичния сектор от Силициевата долина. Така се стига до сегашната ситуация. Тази среда се оказва перфектна за появата на нова фигура – мъжът уелнес инфлуенсър, който говори на своята публика, силно заинтересована от по-добър начин на живот, повече професионални успехи, повишено либидо и способност да изпълнява безброй задачи. Този жанр е наречен bro science и е микс от идеология, тренировки и мания по непрекъсната продуктивност.
Един от най-влиятелните в тази област е Андрю Хуберман, невробиолог в университета „Станфорд“ и ютубър с милиони абонати. Толкова е популярен, че в САЩ го смятат за мъжки кумир и вече говорят за нов тип мъже – „съпрузите Хуберман“.
Този мускулест, брадат мъж говори за самопомощ чрез промени в начина на живот и хранене. Цитира научни изследвания и използва научна терминология, за да подкрепи тезите си. Но паралелно с това разпространява и откровени заблуди – студените душове повишават концентрацията, а гледането на изгрева подобрява качеството на съня.
Хуберман е само един от примерите за подобни гурута. Джо Роган също е привърженик на ледените душове. А Ливър Кинг твърди, че мъжките проблеми се решават с тренировки и суров животински дроб – докато не стана ясно, че впечатляващата му физика се дължи и на щедро количество анаболи.
Макар че не всички инфлуенсъри се държат и говорят по този начин, „новата мъжественост“ е вече факт. Съвремието поставя силният пол в особено любопитна позиция – мъжете се изправят пред проблеми, които десетилетия наред се считат за „женски“.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)