„Кошмар“: Как Холивуд вижда битката за Warner Bros
В индустрията следят напрегнато сблъсъка между Netflix и Paramount Skydance за медийния гигант, а една свежа шега вече обикаля студиата: „Накрая ще дойде Илон и ще го направи. А той всъщност може.“
,fit(1001:538)&format=webp)
Бедствие, катастрофа, кошмар.
Така гилдията от Холивуд описва битката за някога могъщата Warner Bros, докато Netflix и Paramount се борят да придобият историческото студио, а служителите му се готвят за по-големи сътресения и загуба на работни места, отбелязва BBC.
Упадъкът медийния гигант и предстоящата му продажба – дали на Paramount Skydance като цял бизнес, или на Netflix на части, хвърля прякото си отражение в Холивуд, където исторически спад в продукцията вече е нанесъл удар на развлекателната индустрия.
Загубата на студиото, създало емблематични заглавия като „Казабланка“, „Добри момчета“, „Батман“, „Хари Потър“, оставя индустрията без един от най-големите ѝ клиенти за филмови и телевизионни проекти.
Интервюта с десетки актьори, продуценти и оператори, проведени от BBC, разкриват техния стремеж да преценят кое е по-малкото зло: контрол от технологичен гигант, обвиняван за унищожаването на киносалоните (Netflix), или милиардери, считани за прекалено близки с президента на САЩ Доналд Тръмп (Paramount).
„Дейвид Елисън е десен милиардер, поддръжник на Тръмп“, твърди асистент-оператор за главния изпълнителен директор на Paramount Skydance, който е син на милиардера, съосновател на Oracle и близък съюзник на Тръмп, Лари Елисън.
„Netflix исторически е много по-склонен да не се занимава с микроуправление на продукцията.“, допълва служителят.
Ако Netflix успее да спечели сделката, той ще придобие най-ценните активи на Warner Bros – 102-годишното студио, HBO и огромния архив от филми и предавания – оставяйки традиционните телевизионни мрежи като CNN, TNT Sports и Discovery, за друг инвеститор.
Враждебната оферта на Paramount Skydance на стойност 108 млрд. долара включва подкрепа от Саудитска Арабия, Абу Даби, Катар и фонд, създаден от Джаред Къшнър, зет Доналд Тръмп.
Това породи опасения за възможността от цензура и превишаване правомощията на правителството. Президентът подхрани напрежението, като заяви, че „е наложително CNN да бъде продадена“.
Сделката с Warner Bros е последната от поредицата големи промени в Холивуд след пандемията.
Филмовото и телевизионното производство беше спряно през 2023 г. по време на едновременни стачки на актьори и сценаристи. Изглеждаше, че след това студиата и стрийминг услугите са в творчески подем.
Но когато стачките приключиха, производственият бум не се върна.
В резултат много медийни компании трябваше да затворят или да се слеят. Skydance Media на Дейвид Елисън придоби Paramount, друго легендарно холивудско студио, това лято, което доведе до загуба на хиляди работни места.
Когато Warner Bros обяви, че се продава, Paramount стартира амбициозна кампания за придобиване. Но в крайна сметка студиото обяви предварителна сделка с Netflix.
Отхвърлената Paramount се обърна директно към акционерите на Warner Bros с враждебна оферта, която според тях е „по-добра“ от сделката с Netflix, отбелязва BBC.
Независимо дали подкрепят Paramount, Netflix или друг потенциален кандидат за собственик, единственото нещо, в което от гилдията в Холивуд изглежда съгласна, е кой е злодеят в тази история - главният изпълнителен директор на Warner Bros Discovery Дейвид Заслав, който спечели 51,9 милиона долара миналата година, докато студиото загуби над 11 милиарда долара и акциите на компанията паднаха с почти 7%.
„Гледах как Warner Bros се бори, откакто Дейвид Заслав стана главен изпълнителен директор и я доведе до фалит“, казва актьор, загубил дома си, след като работата му секва. Друг източник сравнява Заслав с измисления филмов герой Гордън Геко, който заявява, че „алчността е добра“ във филма „Уолстрийт“ от 1987 г.
Заслав пое управлението през 2022 г. по време на поредното мащабно сливане на Discovery, Inc., която той ръководеше, с WarnerMedia на AT&T, създавайки Warner Bros Discovery. Консолидацията доведе до съкращаване на хиляди работни места – и щедри заплати за новия главен изпълнителен директор, продължава BBC.
„Заслав е просто Гордън Геко – дойде, разби всичко и го продаде“, казва продуцент, работил в Warner Bros. „Той каза, че ще направи всички акционери богати и на кого му пука каква е историята на това място.“
Warner Bros възразява срещу това.
„Под ръководството на Дейвид и талантливия екип на WBD през последните три години и половина студиото възвърна лидерската си позиция с уникална серия от филми, водени от оригинално съдържание, видяхме пускането на DC Universe под единен ръководен екип с десетгодишен план, а стрийминг услугата стартира глобално и за първи път в историята си стана печеливша“, заявява пред BBC Робърт Гибс, директор по комуникации в медийния гигант.
За много филмови производители кой ще купи Warner е почти без значение. Те се фокусират върху това как да се преоткрият, докато индустрията се свива в резултат на консолидацията и нарастващото използване на AI.
„Всяка сутрин, колкото и да си повтарям да остана позитивен, се събуждам с чувството, че съм се провалил във всяко едно отношение“, казва актьор, който буквално остава на улицата с жена си и двете си деца, и разчита на добротата на приятели и хранителни банки, докато работи на временни работни места. „По-скоро бих предпочел Netflix да купи Warner Bros, отколкото чуждестранни инвеститори“, признава той.
Други не са толкова сигурни. Стрийминг гигантът е може би най-големият разрушител на индустрията, откакто Warner Bros става пионер в „говорещото кино“ през 1927 г.
„Мисля, че това е катастрофа. Това е компания, която открито и гордо заявява, че кината вече не са необходими. Това е страшно. Това е кошмар.“, твърди друг източник от индустрията.
Много кина в САЩ отказват да прожектират филми на Netflix заради стратегията им да дават предимство на стрийминг услугите. „С Paramount знаем, че филма ще стигне до голям екран. Те не унищожиха киносалоните“, казва продуцент, работил и с трите компании.
Netflix се опитва да успокои тези опасения, като заявява, че очаква „да запази настоящата дейност на Warner Bros и да надгради нейните силни страни, включително киноразпространението на филми“.
Мнозина в Холивуд искат да им повярват.
Джон Еванс, който се занимава с актьорство, писане и продуциране, посочва реставрацията на Netflix на театъра The Egyptian Theatre по емблематичния Холивуд Булевард като знак за тяхната добра воля. „Египетският“, класически театър от 1922 г., е мястото на първата световна премиера на „Робин Худ“ с Дъглас Феърбанкс в главната роля, и е бил в лошо състояние, преди Netflix да купи имота през 2020 г. и да го ремонтира за 70 милиона долара. „Мисля, че това е добър знак“, казва Еванс.
В задния двор на Warner Bros туристите си правят селфита пред кафенето Central Perk от сериала „Приятели“ и се разхождат покрай декорите на сгради като тези в Ню Йорк или Лос Анджелис. В офисите и кабинетите на сценаристите, за тези, които все още работят там, всичко е както обикновено.
„Преживял съм седем сливания“, казва продуцент, работещ в Warner Bros, докато разработва ново шоу, обяснявайки, че е тъжно да се загуби студио, защото това означава, че ще бъде още по-трудно да се правят и продават продукции. „Но ако правиш добри неща“, това ще се запази.
Продуцентът говори при условие за анонимност в деня, в който Paramount Skydance обяви своята враждебна оферта за поглъщане. Казва още, че са прекалено заети, за да се притесняват за сделката, защото се опитват да пуснат шоу в ефир – и няма да се изненадат, ако друг милиардер или трилионер направи друга оферта за студиото до края на всичко това.
„Шегувам се, че Илон ще дойде и ще направи това, но той може“, коментира той относно най-богатия човек в света, собственик на Tesla и X, като допълва: „Когато има хора, които струват трилиони долари, няма правила.“
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)