Маркетинг инфлуенсърите са под лупата на властите за подвеждане на потребители в ЕС
Европейската потребителска организация предупреждава, че този вид маркетинг повдига въпроси като липсата на прозрачност, скрити търговски партньорства и стимули за свръхконсумация
,fit(1001:538)&format=webp)
Ентусиазирани инфлуенсъри внимателно разопаковат „подаръци“ или изпробват току що получени дрехи от Shein или Temu, убеждавайки последователите си колко много може да се купи с малък бюджет.
Други пък показват евтини имитации на дрехи или аксесоари от марки за бърза мода, изглеждащи „1:1“ като оригиналите от луксозния сектор.
Едва ли има потребител на социалните мрежи, който да не е попадал на подобни маркетингови практики, известни като „hauls“ или „try-on hauls“ и „dupe“ видеоклипове.
Маркетингът с инфлуенсъри обаче насърчава не само бързата мода, но и рекламата на нездравословна храна.
В Португалия например McDonald's си сътрудничи с популярен стриймър, изследващ света на Minecraft.
В други случаи инфлуенсърите предлагат кодове за отстъпка във вериги за бързо хранене, публикуват тестове за вкус и предизвикателства за аромати или дори танцуват и изпълняват комедийни скечове с мисията да накарат последователите си да пробват определени марки напитки или снакове.
В нов доклад Европейската потребителска организация (BEUC) предупреждава, че този вид маркетинг повдига въпроси като липсата на прозрачност, скрити търговски партньорства и стимули за свръхконсумация, съобщава Euronews.
„В някои случаи считаме, че има нарушение на законодателството, особено когато става въпрос за промотиране на нещо, за което ви плащат, а вие не информирате потребителя. Това се урежда от законите за защита на потребителите“, казва генералният директор на BEUC Агустин Рейна. „Но нещо, което не е обхванато от законодателството на ЕС, е връзката между инфлуенсъри, марки и платформи“, допълва той.
Според BEUC 67% от наблюдаваните публикации на инфлуенсъри, които рекламират нездравословни храни, не разкриват партньорство с марка, нито като подарък, нито като платена реклама.
Ето защо Европейската потребителска организация препоръчва да се установи съвместна отговорност между инфлуенсърите, техните агенции и марките в случай на нарушение на потребителското право. Регулаторът се застъпва и за забрана на този вид маркетинг в рискови сектори като нездравословните храни за деца например.
На национално равнище някои европейски страни са приели правила за регулиране на търговските дейности на инфлуенсърите.
Във Франция беше оодбрено предложение за забрана на маркетинга с инфлуенсъри за бързата мода. Норвегия им забрани да промотират нездравословни храни и напитки за деца.
От своя страна, ЕК се очаква да представи нов закон през следващата година, за да се бори с нелоялните онлайн практики и подвеждащия маркетинг на инфлуенсъри.
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)