AI „моделите на светове“ обещават да преобразят гейминг индустрия за 190 млрд. долара
Google DeepMind и стартъпът World Labs се прицелват в сектора с AI-генерирани 3D среди
,fit(1001:538)&format=webp)
Глобалната видеоигрална индустрия е на прага на сериозна трансформация с навлизането на модели на изкуствен интелект, които създават интерактивни триизмерни среди.
Google DeepMind и стартъпът World Labs на Фей-Фей Ли, оценен на 1 млрд. долара, са сред водещите AI компании, които твърдят, че т.нар. „модели на светове“ – системи, създадени да навигират и пресъздават физическия свят – могат да променят из основи многомилиардния гейминг сектор.
„Създаването на софтуер, и в частност на игри, се променя драстично и очаквам това да продължи - може би дори изцяло - през следващите няколко години“, казва пред Financial Times Шломи Фрухтер, съръководител на Genie 3 - модела на светове на DeepMind.
„Това ще даде сила на създателите и разработчиците да правят нещата по-бързо, по-добре и по начини, които досега не са били възможни. Не мисля, че ще замени съществуващото преживяване, но ще видим много нови типове изживявания, които днес просто не съществуват.“
AI компании като xAI на Илон Мъск и Nvidia търсят и начини да вградят модели на светове в роботи и автономни превозни средства. По-непосредствените ползи обаче вероятно ще се проявят именно в гейминга – индустрия, която според изследователската компания Newzoo се очаква да e генерирала почти 190 млрд. долара приходи тази година.
Съществуващите генеративни AI инструменти вече се използват за създаване на визуални елементи за игри – като уникални пейзажи и персонажи.
През май Epic Games и Disney представиха AI-задвижван Дарт Вейдър – версия на героя от „Междузвездни войни“, разработена с помощта на Google и ElevenLabs – като интерактивен неигрови персонаж във Fortnite.
Александър Вашченко, главен изпълнителен директор на Game Gears, казва, че AI е увеличил четирикратно скоростта на разработка на заглавия като Aliens vs Zombies: Invasion.
„На базата на професионалния си опит съм дълбоко убеден, че както видеоигралната, така и филмовата индустрия скоро няма да могат да функционират без AI“, добавя той.
AI компаниите залагат, че пускането на нови и по-мощни модели на светове – които генерират интерактивни 3D среди от текстови подсказки – ще ускори още повече внедряването на изкуствения интелект в гейминг компаниите.
World Labs, основана от пионера в AI Фей-Фей Ли, представи миналия месец модел на светове, наречен Marble. Друга AI компания Runway, която работи с гейминг студиа – пусна първия си модел на светове през декември.
В бъдеще, според AI експерти, играчите ще могат сами да създават нови игрови светове, докато разработчиците ще намалят нуждата от скъп софтуер или специализирани умения за генериране на съдържание.
„Сега геймър, застанал пред такъв модел на светове, може директно да се потопи във виртуален свят“, казва пред FT Ерик Син, президент на Университета за изкуствен интелект „Мохамед бин Зайед“ в Абу Даби. „Това прави гейминг индустрията коренно различна от днешната, защото създаването на персонализирана игра вече е сравнително лесен процес.“
Критиците предупреждават, че засилената употреба на AI ще доведе до изместване на разработчици и артисти, а визуалната среда в игрите ще бъде залята от „slop“ – нискокачествено, машинно генерирано съдържание.
Шест европейски синдиката във видеоигралната индустрия осъдиха този месец нарастващата употреба на AI, заявявайки, че инструментите „ни се налагат насила, въпреки че влошават условията ни на труд“.
Оптимистите обаче смятат, че технологията може да намали разходите, да увеличи креативността и да предотврати професионалното прегаряне сред разработчиците – сериозен плюс в индустрия, където водещите AAA игри отнемат години разработка и струват над 1 млрд. долара.
Александър Муфарек от DeepMind, бивш асоцииран продуцент в Ubisoft, казва, че се надява моделите на светове да дадат на разработчиците пространство „да открият забавлението“ и „да експериментират отново с нови идеи и рискове“.
„Често точно това време липсва в края на продукцията. Представете си как Коледа наближава, играта трябва да излезе и просто няма време да се изпипат нещата или да се отстранят бъговете както трябва“, допълва той.
„Колкото повече поставяме тези модели в ръцете на творците, толкова по-сигурен съм, че ще открием нови начини на работа, които дори още не можем да предвидим.“
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)