„Гарантирано човек“: Защо 2026 може да е годината на анти-AI маркетинга
Технологията създава все по-сложни образи, които трудно могат да бъдат различени като AI. Дори едно бързо превъртане в TikTok вече се усеща като тест: Кликнахте ли върху видеото със зайчета, скачащи на батут?
,fit(1001:538)&format=webp)
Става все по-трудно да избягаме от „slop“ – изкуственият интелект, който се промъква в презентациите на колегите, в социалните медии, в новините, дори в обявите за имоти.
„Slop прониква навсякъде“, пишат редакторите на Merriam-Webster, които го избраха за дума на годината за 2025 г., като продължават:
„Подобно на тиня, утайка и кал, slop създава хлъзгаво усещане за нещо, което не искате да докосвате.“
Предвид всичко това, може би не е толкова трудно да стигнем до прогнозата, че 2026 г. може да се окаже годината на „100% човешкия“ маркетинг, разказва CNN.
Образите, които Slop създава, стават все по-сложни, което предизвиква криза на доверие дори сред онези, които са израснали във виртуалното пространство и се смятат за експерти, или поне за прилично опитни, в разпознаването на фалшиви неща. Обичайните признаци – неестествено осветление, нелепи движения на ръцете, несъответстващи фонови изображения – са до голяма степен изгладени.
Сега едно обикновено превъртане в TikTok се усеща като тест: кликнахте ли два пъти върху видеото със зайчета, скачащи на батут? (Признайте, че сте се поддали! Всички го направихме!)
Усещането да бъдеш измамен е неприятно. И вече започнаха да се появяват признаци на обратна реакция.
Миналия месец гигантът в радиото и подкастите iHeartMedia пусна слоган „гарантирано човек“, с който обещава на потребителите, че няма да използва „личности, генерирани от изкуствен интелект“ или да пуска музика, генерирана от технологията.
Проучване на аудиокомпанията установява, че 90% от слушателите й – дори тези, които сами използват инструменти с AI, искат медиите да бъдат създавани от хора.
„За нас, като маркетинг специалисти, е важно да помним, че се намираме в много деликатна позиция в тези бурни времена, както в Америка, така и по целия свят“, заяви тази есен Боб Питман, главен изпълнителен директор на iHeartMedia. „Потребителите не търсят само удобство – те търсят смисъл.“
iHeartMedia не е единствена. Редакторите на The Tyee, независим новинарски сайт в Канада, публикуваха решение да възприемат политика за отказ от AI, като заявиха, че няма да публикуват „журналистика, написана или генерирана от изкуствен интелект“. (Разбира се, това е малка редакция и малко или никакви големи медии не са поемали подобни ангажименти. Но няколко известни издания, които се втурнаха да възприемат AI, сега се справят с последствията, най-вече Washington Post, който наскоро пусна широко разкритикуван, пълен с грешки подкаст бот.)
В Холивуд, където AI се разглежда като екзистенциална заплаха, някои доказват това на публиката. „Това шоу е създадено от хора“, гласи надписът в края на Pluribus, хитовата серия на Apple TV от създателя на Breaking Bad Винс Гилиган.
Други активно се противопоставят на „Тили Норвуд“, „актрисата“ с изкуствен интелект, чиито създатели твърдят, че е по-скоро дигитален експеримент, а не опит да се заменят човешките актьори.
В Pinterest приемането на изкуствения интелект от компанията отблъсква най-верните й потребители.
В Ню Йорк пък, рекламите в метрото за носимото устройство за запис с AI, известно като Friend, са станали обект на безмилостен вандализъм, вдъхновявайки минувачи да пишат послания като „Изкуственият интелект не е твой приятел“ и „Говори с някой от съседите си“.
В крайна сметка обаче, може и да грешим, допълва CNN.
Досега съпротивата срещу изкуствения интелект е незначителна в сравнение с мнозинството американски корпорации, убедени, че той е бъдещето на цялата икономика. Трябва да изчакаме, за да видим дали експериментите в анти-AI маркетинга ще донесат реални резултати.
И все пак, може би колкото повече Уолстрийт подкрепя гениалността на изкуствения интелект и безграничния му потенциал за увеличаване на производителността и дори креативността, толкова повече хора ще го възприемат като капан.
Да, признаваме, че понякога чатботът е по-добър от типичното търсене в интернет на препоръки за пътуване. Но той е и генератор на фалшиви новини, който може бързо да разпространи дезинформация (както Grok на xAI по време на стрелбата в Бонди Бийч на 14 декември) и да въвлече хората в заблуди, понякога с фатални последствия.
Потребителите и креативните създадели на съдържание може би започват да се предават. Или поне предпочитат някои неща да продължат да се правят от човешка ръка, допълва в заключение CNN.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)