Тази седмица технологичният гигант Baidu обяви, че е получил разрешително за пускането на напълно автономни таксита без човешки асистенти на борда в два от мегаполисите на Китай. Компанията, която управлява най-голямата търсачка в страната, е получила регулаторно одобрение за своята автономна услуга за превози Apollo Go. Тя ще работи по обществените пътища на Чунцин и Ухан в светлата част на деня. Двата града има население съответно от около 30 и 11 милиона души.

Това е първото разрешително, което компанията получава за напълно автономна услуга, след като вече има няколко регулаторни одобрения за роботаксита, в които обаче трябва да присъства отговорник по сигурността. Затова и този ход представлява забележителна стъпка напред по отношение на автономните превозни средства както за компанията, така и за политиката на Китай в тази посока.

„Най-накрая стигнахме до момента, за който индустрията копнееше“, казва Вей Донг, вицепрезидент и главен оперативен директор по безопасността на Intelligent Driving Group на Baidu, цитиран от CNN. „Ние вярваме, че тези разрешителни са крайъгълен камък по пътя към момента, когато индустрията най-накрая ще може да въведе напълно автономни услуги за шофиране в голям мащаб.“

Разрешителните ще позволят на Baidu да предоставя напълно безпилотни таксиметрови услуги в определени зони в Ухан от 9 сутринта до 5 следобед и в Чунцин от 9:30 сутринта до 16:30 часа местно време. Първоначално обаче услугата ще бъде ограничена до едва пет роботаксита на град.

Азиатските лидери крачат уверено по пътя към автономната мобилностАко до началото на новия век на Азия се гледаше като на източник на евтина работна ръка, то глобализацията превърна страните от континента във водещи технологични сили

Китай се превръща в полигон за тестове, САЩ изостава

Baidu се превърна в пионер в предоставянето на автономни таксиметрови услуги в Китай още през април, когато компанията получи разрешително от властите в Пекин. То позволява на технологичния гигант да използва самоуправляващи се автомобили, но го задължава в колата да има служител по сигурността.

Засега услугата в Пекин също е подложена на някои ограничения - определена зона от 23 квадратни мили, но това не променя факта, че Китай се превръща във важен полигон за тестване на автономни превозни средства.

В същото време, в Съединените щати подобни услуги остават далеч от реализация и дори гиганти като Uber и Lyft изоставиха проектите си.

През юни, подкрепената от General Motors Cruise получи разрешително за Сан Франциско, а Waymo One, услугата за автономно пътуване на Alphabet, в момента предлага напълно автономни пътувания в района на Финикс, но въпреки това Китай засега остава едни гърди напред.