Масово собствениците на луксозни автомобили са принудени да слязат от тях, защото не могат да обслужват лизингите им.

Търговците са категорични, че допреди няколко месеца на пазара е имало много автомобили, които излизат от лизингови компании, тоест върнати, или принудително иззети, заради необслужване на задължението.

Към днешна дата обаче по-голямата част от клиентите са станали по-стриктни и плащат редовно задълженията си към лизинговите компании.

Стриктните обаче са физическите лица, докато фирмите продават масово лизинговите си коли и търсят по-евтини варианти, за да оптимизират разходите си, съобщи bTV.

Пазарът на най-луксозните автомобили е този, които търпи най-големи поражения от кризата. Търговци казват, че скъпа кола се продава, само ако е на изключително изгодна цена. А все повече клиенти са принудени да слязат от луксозните возила.

„Един човек, който е карал кола за 100 хиляди лева, въпреки кризата, той ще слезе на автомобил, който пак ще е такъв клас, но по-стар като години”, казва Юлиан Илиев.

От лизинговите компании също наблюдават тази тенденция. При тях често идват клиенти, които искат или да преструктурират заема, тоест да удължат периода на изплащане и да намалят месечните вноски, или директно да върнат колата и да я сменят с по-евтина, отново на лизинг.

Експертите от този бранш обаче не са съгласни с данните на БНБ, че всеки четвърти лизинг е необслужван.

„В тези влошени експозиции влизат клиенти, които все пак, макар и преструктурирани, продължават да изплащат своите задължения, макар и със затруднения. И ако не в първоначалния срок, то в един допълнително удължен срок с 1-2 години, успяват да изплатят задълженията си”, коментира Димитър Личев.

По-големият проблем с лизинговите автомобили бил не при физическите лица, а при фирмите. Частните клиенти правели всичко възможно да не се стига до принудително взимане на семейната кола.

От автомобилния бранш отчитат като положителен факт, че в момента 70% от клиентите, които идват на оглед, купуват, докато само до преди няколко месеца тенденцията е била точно обратната.

От бранша са щастливи, че въпреки летния период, все още има клиенти. Но истинското раздвижване се очаква наесен.

Може би тогава ще има по-голямо раздвижване на вторичния пазар на автомобили, тъй като е доказано, че през лятото клиентите изпитват най-големи затруднения, за да покриват дълговете си към финансовите институции.