Почитателите на родния туризъм са най-честите жертви на нелоялни практики от страна на родни хотелиери. Част от представителите на този сектор са готови на всичко в името на печалбата, а идеите им как да предлагат неотговарящи на истината условия в името на печалбата, често нямат граници.

Комисията за защита на потребителите (КЗП) съобщава, че сред най-честите нелоялни практики са предоставяне на невярна и подвеждаща информация чрез поставени рекламни надписи на фасадата на сградите, както и чрез рекламни материали на рецепцията (брошури, визитни картички и др.).


Когато реалността няма нищо общо със „сайта“

Друга измамна практика е представяне на невярно съдържание в интернет сайтовете. Например, мислите си, че разглеждате сайт на хотел, а всъщност става въпрос са малък семеен хотел (който е отделна категория) или най-обикновена самостоятелна стая.

Още по-неприятно е да останете с впечатление, че ще почивате в четиризвезден хотел, а сградата всъщност да притежава удостоверение за “две звезди”.

Нередки са и случаите, в които търговецът посочва, че разполага с 40 места, а в удостоверението е определен капацитет 20 легла.

Мнозина са и „опарилите“ се от представата за модерен СПА център в интернет сайта, който на място се оказва „мираж“, тъй като изобщо не е наличен сертифициран туристически обект.

Над 6300 са извършените инспекции от КЗП само за 2022 г. Съставени са 434 акта за административни нарушения. Проверени са хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища, вили, семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала, къмпинги, както и стаи за гости и апартаменти за гости.


23 места, които да посетите през 2023 г.Светът е голям и екскурзия дебне отвсякъде

Солени глоби заплашват нарушителите

На нарушителите първо се налага принудителна административна мярка „временно затваряне на туристически обект”, след което санкция от 1000 до 10 000 лв.

Инспекторите на КЗП проверяват дали в близост до входа на туристическия обект е поставена информация за фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца, както и имената на управителя на обекта с телефон за контакт. Информацията трябва да бъде предоставена на български и на английски език. Ако такава няма, глобата е от 500 до 1000 лв.

Проверява се и дали в близост до входа на туристическия обект е поставена табелата, част от категорийната символика, която се издава от категоризиращия орган. При липсата й санкцията е в размер от 500 до 1000 лв.

Категоризираните туристически обекти трябва да имат удостоверение, което е част от категорийната символика и трябва да е поставено на видно място в проверявания обект. За туристическите обекти с издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране се установява дали същото е поставено на видно място в проверявания обект. Нарушенията се санкционират в размер от 1000 до 3000 лв.


Защо Тайланд посреща пътниците от Китай с орхидеи? Облекчаването на Covid ограниченията може да бъде тласъкът, от който се нуждае отслабващата световна икономика

Задължително е цените на нощувките и на другите предлагани услуги да са поставени на видно за потребителите място в близост до рецепцията.

Цените трябва да са лесно разбираеми, да четливо изписани и да не въвеждат потребителите в заблуждение. Освен това – задължително в левове, а при

необходимост и в друга валута. Информацията се предоставя на български и на английски език. Санкциите, които се налагат при нередност, са в размер от 500 до 2000 лв.

Не се допуска различно третиране на туристите или поставянето на част от тях в по-неблагоприятно положение, основанo на признаците от Закона за защита от дискриминация.

Хотелиерите трябва да сключват договори само с регистрирани туроператори и туристически агенти, с ресторантьори, извършващи дейност в категоризирани туристически обекти и с лицензирани превозвачи. Налаганата санкция е в размер на 3000 лв.

От 1000 до 3000 лв и мярка „понижаване категорията на туристическия обект” е наказанието за решилите да предоставят невярна информация за категоризацията на обекта си.


Добре дошли и лека нощ! Как туризмът се превръща в сънПоявяват все повече хотели и курорти, таргетирани към клиенти, които страдат от недоспиване

За какво се оплакват посетителите

При извършване на проверка КЗП следи и за наличие на основане за прекратяване на категорията на местата за настаняване:

- при промяна на вида на туристическия обект;

- при реконструкция, основен ремонт или преустройство на туристическия обект по смисъла на Закона за устройство на територията;

- при повторно нарушение на изискванията за определената категория.

От комисията посочват, че жалбите на потребителите най-често са относно условията в места за настаняване; заблуждаваща информация в интернет за вида и категорията на места за настаняване; заблуждаваща информация в интернет относно местоположението, прилежащите заведения за хранене и развлечение, близост до пистите и ски съоръженията, наличие на сертифициран СПА център и друга информация, важна при избора на мястото за настаняване сред други подобни.