От 1 януари 2023 г. таксиметровата услуга в София ще поскъпне с 15%. След разгорещен двучасов дебат Столичният общински съвет одобри доклад за определяне на минимални и максимални цени на таксиметров превоз на пътници за един километър пробег на територията на Столична община за 2023 г., информира БТА.

Дискусията преди гласуването започна общинският съветник от групата на "Демократична България" Веселин Калановски. Според него решението се взима под натиск, след като представители на таксиметровия бранш са заплашили, че „ще дойдат да ни пребият със сопи“. Според него браншът принуждава СОС да узакони картел на пет-шест фирми, който не позволява да влизат нови играчи на пазара. Калановски изказа мнението, че няма нужда цените да се вдигат, защото ножицата между минималната и максималната цена е по-голяма от инфлацията, тоест такситата и сега могат да си качат цени.

80% от такситата и сега карат на минимална цена, каза неговият колега от ДБ Симеон Ставрев. От бранша са му обяснили, че ако една фирма повиши цената на услугата, другите автоматично ще й вземат клиентите, като ще возят на по-ниската цена.

Зафир Зарков, един от вносителите на доклада, посочи, че регламентът за тарифите на такситата е определен от закона и общините са задължени да се съобразят, като се произнасят веднъж годишно за цените.

„Трудно може да се аргументира механичния отказ от ангажимент, който е определен със закон“, каза Зарков. Той обясни, че таксиметровият бранш е дошъл в СОС с искане за увеличение на цените с 20%, така че общината не се е съобразила механично с техните искания. Зарков подчерта, че браншът е аргументирал искането за увеличение с натрупаната инфлация, която за България е много по-висока от средната за ЕС.

Протести из цяла Европа заради инфлацията клатят правителстватаЗа мнозина единственият изход е да излязат по улиците

Според председателят на СОС Георги Георгиев инфлацията в страната по данни на националната статистика е 20%, като реалната е много по-висока.

„Когато сме сезирани от бранш, който е подложен на поскъпване на всички свързани с дейността му разходи, не можем да му кажем да се оправя сам“, заяви Георгиев. Това, по думите му, е грижа за бизнес, който може да не оцелее“.

В обсъждането участва и общинският съветник от ГЕРБ-СДС Симеон Колев, който каза, че "никой никого не задължава да ползва една или друга услуга, хората могат да ползват градски транспорт, да ходят пеша, да ползват велосипед, всеки сам избира как да се придвижва".

Колев каза, че като дясно мислещ човек дълбоко вярва, че не трябва да определяме каквито и да е минимални или максимално цени, но законът вменява на СОС такъв ангажимент и той трябва да бъде спазен.

Според Иво Божков от "Демократична България" изкуственото поддържане на високи минимални цени на таксиметровата услуга е мярка, която води до спирала от повишаване на цените. Свободният пазар трябва да ги определя, а не държавата, заяви той. Общинският съветник обърна внимание и на друг проблем, а именно - чистотата в таксиметровите автомобили и тяхната техническа изправност. Според него таксиметровите фирми могат да закупят нови ел. автомобили, с които да не замърсяват въздуха.

В крайна сметка предложението бе прието и исканията на браншовите организации - Съюз такси, Национален съюз на превозвачите, Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциацията на таксиметровите синдикати в България, за актуализиране на определените минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, са изпълнени, а протестите се прекратяват.