"Дигитализацията на търговските услуги е процес, който се движи с бързи темпове, но все пак има сегменти от бизнеса, които не могат изведнъж да прескочат от физическите обекти към онлайн средата, а и все още има много клиенти, които предпочитат "офлайн" каналите за пазаруване и комуникация" - тази максима се споделяше от много хора, включително и корпоративни мениджъри, допреди малко повече от месец.

Но сега, след като пандемията от COVID-19 буквално преобърна света на бизнеса, тя изглежда безкрайно неактуална.

В момента процесът на дигитализация на търговските канали се движи не просто на "турбо предавка", а със скорост, надвишаваща максимално разрешената в "мирно време".

Вече не става въпрос за това дали си готов да предложиш качествена услуга в мрежата, а дали ще оцелееш, ако не го направиш.

За броени дни компаниите, които до този момент отлагаха развитието на своите канали за електронна търговия, осъзнаха колко много имат да наваксват, а тези, които вече имаха силни пазарни позиции, разбраха, че конкуренцията оттук нататък тепърва ще става все по-жестока.

В момента електронната търговия преживява истински бум във всички сегменти от пазара.

От моловете към онлайн магазините

"Имаме 28 физически магазина, като между 13 март и 1 април всички те бяха затворени. В интернет магазина обаче продажбите се увеличиха почти двойно спрямо миналата година", коментира изпълнителният директор на веригата Sport Depot Красимир Цонов.

Той прогнозира, че в дългосрочен план тези темпове на растеж на онлайн търговията, предизвикани от кризата с COVID-19, ще спаднат сериозно, но със сигурност в края на годината продажбите в мрежата ще са поне два пъти повече от очакваното.

"Сега се видя, че всякакви хора поръчват всичко по интернет. Българите преодоляха психологическата бариера да пазаруват онлайн и това вече не е практика само на младите хора и дигиталните ентусиасти", казва още Цонов.

Освен в България, веригата за спортни стоки Sport Depot оперира в Румъния и Гърция.

Според Цонов в Румъния онлайн оборотът отчита двукратен ръст, а в Гърция се е увеличил над четири пъти.

Той смята, че компанията му ще направи сериозна преоценка на съотношението между офлайн и онлайн сегмента на своя бизнес.

"Не сме се отказали от офлайн присъствието, но ще преоценим къде да бъдат магазините и дали имаме нужда от определени локации. Няма да откриваме повече магазини в молове, до Нова година по всяка вероятност ще затворим пет от тях", каза още създателят на Sport Depot.

По думите му в момента инвестицията в платформи за онлайн търговия изглежда далеч по-оправдана.



"Навлизаме в нова ера на онлайн търговията. Във всяка индустрия има “победители" и “губещи" и онлайн търговията не е изключение. Според мен основният разделител между успеха и провала ще са технологиите - доколко те дават възможност да създаваш превъзхождащи потребителски преживявания, да скалираш бизнеса си “on the fly”, както и да посрещнеш бъдещите тенденции с увереност, че си стъпил на правилната основа, а няма да започнеш да правиш всичко отначало", смята прогнозира главният технологичен директор на SentecaCommerce Емил Димитров.

Обслужване като в ресторанта, само че вкъщи

"foodpanda България изготви свой протокол за работа по време на извънредната ситуация, взимайки всички необходими предпазни мерки, с цел осигуряване на най-високо ниво на безопасност. Една от тях е новата „тенденция“ при доставките, която ние наричаме безконтактна доставка. Избирайки я, клиентите и доставчиците не осъществяват физически контакт", обяснява изпълнителният директор на платформата за доставки на храна foodpanda за България Ивайло Нецов.

По думите му всеки има нужда от готова храна или хранителни стоки и в този аспект е съвсем нормално търсенето да е по-засилено и насочено към тези продукти.

"Именно и затова активно навлизаме в quick commerce категорията. Тенденцията за увеличаване на поръчките продължава и към настоящия момент", смята Нецов. Целта е потребителите да могат да получават поръчките си от онлайн магазините за по-малко от час.

"Като част от Delivery Hero SE, ние също се фокусираме в тази посока и смея да твърдя, че в момента сме и пионери в страната ни. На платформата ни има над 200 магазина, като изключително успешно доставяме хранителни стоки в София при средно време от 30 минути", казва още изпълнителният директор на foodpanda.

Според него най-голямото предизвикателство пред онлайн търговията ще бъде конкуренцията.

"Съревнованието ще бъде кой ще предложи по-добра и качествена услуга, какъв навик ще сформира у клиента си и най-важното - каква емоция ще му остави, за да се върне отново при него", казва Нецов.

Телекомите влизат в битката за надмощие в света на онлайн търговията

В "битката" за пазарни позиции в електронната търговия все по-активно се включват и телекомуникационните компании.

"Мисля, че в България онлайн търговията е интересна от години. Не можем да подминем промените в клиентското поведение и да си мислим, че те ще се нагаждат спрямо нас. Целта ни във VIVACOM е да сме адекватни към търсенията на клиента както сега, така и в бъдеще", казва Августин Миланов, който оглавява отдел Дигитален и търговски маркетинг във VIVACOM.

"Ние от години виждаме как потребителите все повече преместват своето присъствие от офлайн към онлайн и по тази причина имаме дългосрочни проекти в тази посока - порталът за самооблужване на сайта, както и апликацията ни My VIVACOM в която всеки, 24/7, с няколко клика може да следи услугите си, да заплаща онлайн сметката си, да презарежда преплатени карти и много други полезни функции. В последните няколко години и електронната търговия зае своето постоянно място във фокуса ни", добави Миланов.

Според него ситуациятa с COVID-19 и призивите към хората да останат вкъщи са довели до значително увеличен трафик във всички дигитални канали на телекома.

"Ние, като компания, предложихме много нови опции на клиентите си - да платят сметка бързо и без регистрация с няколко клика и да заявят услуги за доставка на телевизия и интернет – нещо, което до момента не предлагахме през дигитален канал", казва Миланов.

Как COVID-19 промени света на разплащанията?

Освен търговските платформи, последните месеци промениха и "пейзажа" в сферата на финансовите трансакции.

"Разплащанията и дигиталната търговия бързо се трансформират, тъй като светът става все по-дигитализиран. С все по-голямото използване на мобилните разплащания нараства и желанието на потребителите да се възползват от удобството, предлагано при новия начин за пазаруване - онлайн или с мобилно устройство. Моментът на покупката също става все „по-невидим“, безпрепятствен и вече е част от ежедневието", казва Севдалина Василева, генерален мениджър на Visa за България, Гърция и Кипър.

От Visa отчитат, че безконтактните разплащания, извършени с карта или мобилно устройство, бързо се превръщат в предпочитан начин за разплащане в световен мащаб. Близо 60% от трансакциите с карта Visa извън САЩ се извършват именно по този начин.

"Ръстът на онлайн търговията ще се ускорява. Пазарите в Югоизточна Европа скъсяват разликата с по-напредналите северноевропейски или англосаксонски икономики и Китай. Някои по-малки търговци на дребно, принудени да затворят заради кризата, може физически да не отворят отново, но вместо това да потърсят онлайн присъствие. Бързото изграждане на omnichannel възможности, които ще свържат разплащанията във всяка среда, независимо дали е физическа или дигитална, ще се превърне в съществено изискване за всички участници на пазара във все повече части на света", прогнозира още Севдалина Василева.

Защо "сайтът с кошница" вече не е достатъчен за успех в електронната търговия?

Оказва се, че в съвременните пазарни условия наличието на "сайт с кошница", през който клиентите да могат да правят поръчки на стоки и услуги, като алтернатива на разходката до магазина, вече далеч не е достатъчен.

Вече има и компании, които целенасочено работят в тази посока и предоставят на търговците цялостни решения, базирани върху cloud технологиите и даващи възможност за практически неограничена "скалируемост" и гъвкавост на търговската дейност.

"В следващите 12-24 месеца ще станем свидетели на "избухване" в търсенето в т. нар. "headless commerce" технологии", прогнозира Емил Димитров от SentecaCommerce.

Този тип софтуерна архитектура осигурява на бизнесите скорост на зареждане на страниците под 1 секунда, подобрена SEO оптимизация, автоматична скалируемост при пикови натоварвания, 99.9% гаранция за наличност услугата и на базата данни, неограничена гъвкавост при интеграция на нови функционалности и услуги и оптимизирани разходи за цялостно менажиране.

"Мисля, че кризата от последните месеци ускори навлизането на електронната търговия в домакинствата с поне две години. За всички е ясно, че потребителските очаквания никога няма да бъдат същите. Нещо повече - когато говорим за потребителско преживяване, търговците не трябва да гледат единствено преките си конкуренти. Техните крайни клиенти пазаруват и в Amazon, eBay, както и в най-големите онлайн ритейлъри по света. Това означава, че неминуемо ще сравняват нивото. Потребителите не се интересуват с кого се конкурирате вие, те имат очаквания", казва още Емил Димитров.

От другата страна или какво се промени в предлагането на E-Commerce решения?

"Разнообразието от платформи и технологични решения за E-Commerce от една страна е добре за пазара, но от друга e много трудно за бизнеса да направи правилен избор. Не е същото като да сравняваш цените и качеството на зеленчуков пазар. В такива моменти на бизнесите им предстои важно решение, как да построят онлайн присъствието, така че да им носи приходи за години напред и е нужно да имат достатъчно информация, кой какво предлага, как би работило за конкретен бизнес или ниша, дали е подходящо за амбицията, мащаба и спецификата на бизнеса, както и много други условности, които накрая са ключови за успеха", казва Чавдар Платиканов от дигиталната агенция Digital ID.

Според него онлайн магазинът не е просто поредния каталог с продукти, а най-голямата като потенциал и възможности точка на продажбa, която някога бизнесът би могъл да има, независимо колко квадрата държи в мола, в колко мола, в кои държави и т.н.



Как ще пазаруваме в епохата след COVID-19?

Все още е рано да се каже до каква степен промените в потребителските навици, предизвикани от кризата с разпространението на COVID-19, ще се запазят в дългосрочен план. Но със сигурност една голяма част от "ускорената дигитализация" на търговията няма да изчезне с преодоляването на последствията от пандемията.


"Смятам, че българите имат изградена онлайн култура в пазаруването и това е тенденция от последните години. Разбира се, все още има хора и ще има, които предпочитат физическото пазаруване. Това, в което съм убеден обаче, е, че именно тази изолация и въведените рестрикции ще премоделират изградените ни офлайн навици и ще направят място на онлайн търговията", казва Ивайло Нецов от foodpanda.

"Въпреки че пълното въздействие на COVID-19 върху безконтактните разплащания в целия свят тепърва ще се изясни, има ранни индикации, които илюстрират промяната в потребителските разходи с всеки изминал ден. В България броят на безконтактните трансакции в периода март-април 2020 г. нараства на годишна база с 14% в дрогериите и аптеките и с 9% в хранителните магазини и супермаркети. Що се отнася до онлайн разплащанията, нарастването на техния брой през март- април т. г. на годишна база е с над 100% за дрогериите и аптеките и с близо 100% за хранителните магазини и супермаркетите", смята Севдалина Василева от Visa Bulgaria.

Едно е сигурно - както и да изглежда търговският бизнес през следващите месеци и години, той едва ли ще се върне към технологиите, практиките и механизмите на комуникация, които познавахме до началото на тази година.