ЕС глобява Meta с близо 400 млн. евро зарди таргетирана реклама
Компанията майка на Facebook – Meta, получи две глоби на обща стойност над 390 млн. евро, след като ирландският регулатор за защита на личните данни (DPC) заключи, че практиките на компанията за реклама и обработка на потребителска информация са били в нарушение на законите на ЕС, съобщава CNBC.
Meta e осъдена да плати две глоби – една, в размер на 210 млн. евро за нарушения на GDPR от страна на Facebook, и втора – от 180 млн. евро, за нарушения на същия закон от Instagram.
Общо санкциите възлизат на 390 млн. евро.
Глобите идват в резултат на две продължителни разследвания на ирландския регулатор, който доскоро беше критикуван за забавяне на разследването. То стартира на 25 май 2018 г. - деня, в който влезе в сила Общият закон за защита на данните на ЕС. GDPR постави строги изисквания към компаниите по отношение на обработката на информация за хората, а тези, които нарушават правилата, рискуват да бъдат подложени на санкции, достигащи до 4% от глобалните им годишни приходи.
В решението си от сряда DPC посочва, че Meta трябва да приведе операциите си по обработване на данни в съответствие с изискванията в срок от три месеца. Надзорният орган е водещият регулатор за Meta и няколко други американски технологични гиганта, чиито централи се намират в Ирландия.
Самата Meta, която промени името си от Facebook през 2021 г., коментира, че планира да обжалва решението, като тобавя, че „то не е равносилно на забрана за персонализираните реклами и предприятията могат да продължат да използват платформите на Meta за насочване на реклами към потребителите“.
"Предположението, че Meta вече не може да предлага персонализирани реклами в Европа, освен ако преди това не е поискано съгласието на всеки потребител, е невярно", казва говорител на Meta пред CNBC. "Липсва регулаторна яснота по този въпрос, а дебатът между регулаторите и създателите на политики за това кое правно основание е най-подходящо в дадена ситуация продължава от известно време. Ето защо категорично не сме съгласни с окончателното решение и смятаме, че напълно спазваме GDPR, като разчитаме на договорната необходимост за поведенческите реклами предвид естеството на нашите услуги. В резултат на това ще обжалваме решението по същество."
Удар за печалбите на Meta в ЕС
Meta винаги е искала съгласието на потребителите за обработване на тяхната информация за целите на таргетираната реклама. В отговор на влизането в сила на GDPR обаче компанията промени условията за ползване на услугите Facebook и Instagram, както и правното основание, на което обработва потребителската информация, на нещо, наречено "договорна необходимост".
Същата година Макс Шремс, австрийски активист за защита на личните данни, подаде жалба, в която твърди, че тази промяна принуждава потребителите да приемат обработката на информацията им за таргетиране на реклами в замяна на използването на платформите. В свое изявление той е категоричен, че сегашното решение на DPC означава, че Meta ще трябва да разработи версия на своите приложения, която не използва лични данни за реклама, в рамките на три месеца.
"Това е огромен удар върху печалбите на Meta в ЕС", казва Шремс, цитиран от CNBC. "Сега хората трябва да бъдат питани дали искат данните им да бъдат използвани за реклами или не. Те трябва да имат опция "да или не" и да могат да променят решението си по всяко време."
През декември Европейският комисия по защита на данните, която координира регулаторните действия в сферата, коментира, че Meta няма право да се позовава на „договорната необходимост“ като правно основание за обработване на потребителски данни за таргетирани реклами, като на практика обяви рекламните практики на компанията за незаконни.