Фокусът на индустрията на взаимните фондове трябва да е върху нискорисковите схеми и тези на паричния пазар, чрез които индустрията да придобие спестовен елемент, това каза Александър Маджиров, портфолио мениджър на ОББ Асет Мениджмънт, по време на форума „Шумът на парите”, организиран от Profit.bg и Evento.bg.

Около 1 500 клиенти за година и половина е успяло да привлече ОББ Асет мениджмънт с нов продукт, чрез който може да се спестява с дребни месечни вноски във фонд. Общата сума на инвестициите към момента е малко над един милион лева. Това не e особено постижение, но е крачка в правилната посока, коментира Маджиров, като отчете, че за дружеството все пак е по-лесно да дистрибутира продукта, използвайки услугите на банката, с която са свързани.

Идеята на такъв продукт е да се натрупват средства, които да се ползват в бъдещ период, отчасти в конкуренция на пенсионните фондове. Взаимните фондове обаче все още се възприемат като инструмент за спекулация заради ръста до 2007 г., а не като инструмент за спестяване.

Не смятам, че хората имат усещането за липса на прозрачност при взаимните фондове, а точно обратното – това е наше предимство и хората го виждат, заяви Маджиров. Много от дружествата са част от големи финансови групи, което подсилва доверието. Освен това почти всички компании правят месечни бюлетини, в които оповестяваме какви инвестиции са направили и каква им е доходността, като част от тези данни попадат в медиите.

Според Маджиров хората нямат доверие в самия продукт, а не в институцията, която го управлява. Проблемът е, че те нямат достатъчно познания в какво биха си вкарали парите. ОББ Асет Мениджмънт дори са стартирали образователен интернет сайт, наречен spesti.li, където се промотира идеята за спестяване чрез равни месечни.

Маджиров призова за вътрешна саморегулация срещу лошите практики в сектора, за да се пресекат опитите на някои компании да се възползват от позитивното отношение на инвеститорите към индустрията.

Друг проблем пред индустрията е, че фондовете трудно намират в какво да инвестират. Облигационният пазар в България е почти нулев, а фондовете имат ресурс за поемане на облигационни емисии, заяви Маджиров. Според него компаниите към момента могат да получат доста добри условия чрез облигациите, в сравнение с алтернативата за банков кредит.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.