В България се наблюдава парадокс през последната една година и половина, като българският фондов пазар се представя значително по-зле от международните.

Една от основните причини за това е ликвидността, коментира по време на панела Взаимни Фондове на форум „Шумът на Парите", Явор Ачев, директор на Пайъниър Инвестмънтс за България.

Може би причината е, че не се стига до хората или до потенциалните клиенти. Много малко хора разбират и осъзнават каква е ролята на фондовете, как те функционират и какви са техните предимства.

Проблемът с дистрибуцията на фондовете е много сериозен. Съпоставка на сектора с Румъния е силно негативна. През последните 2 години секторът на взаимните фондове в северната ни съседка претърпя огромен ръст, нещо което не се случи в България.

През 2010 година в румънски взаимни фондове са инвестирани 1.5 млрд. евро, а те започнаха много по-късно от нас. Защо? Защото доходността на фондовете там в леи е близка и по-висока от тази при депозитите. Личните си спестявания румънците започнаха да разпределят в различни инструменти.

В България има парадокс спестяванията да се концентрират в банките, като става въпрос за почти всички спестявания на населението.

Банковият депозит никога не е разглеждан като алтернатива на фондовете. Това, което индустрията трябва да гледа, е по-скоро как да се изгради правилно разпределение между депозити и фондове. Важно е на първо място да се повиши финансовата култура на хората, коментира още Ачев.

Бизнесът трябва да си направи максимално домашното без да очаква някой да свърши тази работа, или да разчита на държавата.

В същото време се наблюдава значително повишаване на съзнанието относно риска. Преди 2007 година риск не се виждаше, всички бяха успешни. Днес тези, които успяха да преминат през кризата, вече имат съвсем друго възприятие на риска.

Има едно изследване от Мерил Линч, което е на база на хора, които притежават над 1 млн. долара финансови активи по света. Те са ги разпределили по равно между акции и облигации по 33%, банкови депозити 13% и алтернативни инвестиции около 8%

Един добре балансиран портфейл не само най-добре се представя в кризата, но и най-добре се възстановява.

В България активите под управление са едва 1.2% от спестяванията на населението, което е сред най-ниските проценти не само в сравнение с развитите страни, но и в сравнение със страните от ЦИЕ.

„Шумът на парите" 2011 се реализира благодарение на: ПОК Доверие, Emporiki Bank, MetLife, KIA Motors, MKB Unionbank, БенчМарк Финанс, Енемона и Джони Уокър.

Медийни партньори на събитието са: insurance.bg, DarikFinance.com, econ.bg, infostock.bg, news.bg, money.bg, Darik Radio, imoti.net, EBF TV, сп. Мениджър, сп. Enterprise, сп. Prime Time, сп. Yachting & Lifestyle, Градът Медиа Груп.