Проучване на Workhuman сочи, че едва 31% от компаниите все още изготвят анализ на представянето си през годината.

Тази практика обаче не бива да се пренебрегва, защото равносметката за изминалите 12 месеца е ефективно упражнение за личен растеж и развитие, смята Лео Бабаута, автор на Zen Habits: Mastering the Art of Change и водещ на подкаста Zen Habits.

„Хората, които се представят на високо ниво в работата си – или поне се стараят, са склонни да очакват с нетърпение следващата година. Затова решенията за промяна, които взимаме в навечерието на 1 януари, са от голямо значение“, казва той, цитиран от Fast Company. „Харесва ни да си поставяме високи цели, защото се вълнуваме за бъдещето, но невинаги ни е приятно да се обръщаме назад“, добавя експертът.

Равносметката ни принуждава да признаем къде сме сгрешили. Ако прескочим тази стъпка, пропускаме ценни прозрения, казва още Бабаута. „През годините съм намирал много „злато“, търсейки поуки от действията или бездействието си“, споделя той и допълва: „Ако човек само очаква с нетърпение бъдещето, няма да се усъвършенства, а ще се върти в кръг.“

КПД за интуиция: Защо е важно да мислим като хора, а не като роботиКакъв по-добър начин за мислене има от това да се отдръпнеш от бюрото и да се докоснеш до чувствените измерения на човешкото същество?

Съберете достатъчно информация

Човек няма как да помни всичко, случило се през последната година. За да му бъде по-лесно, Бабаута „разбива“ задачата на 12 месечни анализа. Ако сте пропуснали да направите това през отлитащата 2023 г., опитайте да си спомните каквото можете месец по месец.

„Прегледайте календара си. Може би сте пътували, посетили сте конференция или сте участвали в среща по някакъв проект. Календарът е чудесен източник на информация“, казва Бабаута. Имейли и съобщения, които сте изпращали на колеги или бизнес партньори в хода на работа, също биха могли да освежат паметта ви, смята той.

Докато събирате необходимите данни, търсете правилни и погрешни решения. Вероятно има ситуации, в които сте подходили неточно и които биха могли да се повторят и през следващата година, казва Бабаута. „Освободете се от негативизма и не съдете себе си твърде строго за допуснатите грешки. Открийте в тях поуки, които биха ви донесли по-добри резултати“, добавя той.

След това отбележете добрите си решения. „Рядко се потупваме по рамото – обикновено се фокусираме върху грешките си“, смята Бабаута и ни приканва да се замислим: „С кое свое постижение наистина се гордеете? Кой подход е дал добър резултат и бихте приложили отново?“

Дневникът на шефа: Как изпълнителните директори се подготвят за 2024 г.За изпълнителните директори краят на годината е изключително важен период

Използвайте прозрението, за да си поставите цели

Докато анализирате изминалата година, съставете три списъка: с практики, които е важно да промените занапред; с други, които е важно да запазите такива, каквито са, защото са проработили добре; и с практики, от които изцяло да се освободите.

Използвайте изводите от равносметката, за да си поставите цели. Бабаута обича да „разбива“ големите цели на малки месечни задачи. Ако например иска да достигне определени приходи за годината, той „раздробява“ числото на 12 или на 4 – за всеки месец или тримесечие. След това структурира подход, който ще го отведе до желания резултат – създава или се присъединява към отчетна чат група, в която комуникира целите за предстоящия период.

Редовните планьорки – ежедневни или ежеседмични, на които да отчетете своя напредък, също са изключително важни. „Да записваме целите си е чудесно, но е възможно до края на годината да сме ги забравили“, казва Бабаута. „Трябва да си ги припомняме всеки ден“, добавя той.

Експертът отделя почти целия месец декември, за да изготви своя анализ за годината, но процесът е изпълним и в рамките на седмица. „Разбийте го на части. Смазващо е да се мъчите да го направите наведнъж. Колкото повече време му отделите, толкова по-добре“, съветва Бабаута.

32-часовата работна седмица – едно възможно решение на много проблемиТя е алтернатива на концентрацията на 40 часа в четири работни дни, което е рецепта за прегаряне

Какво ще спечелите

Дори прекият ви ръководител да изготвя годишна рецензия за вашата работа, личната равносметка носи много позитиви, смята той. „Сигурно си мислите: „О, чудесно, някой ще даде оценка на труда ми.“ Така обаче съществува риск от повтаряне на допуснати грешки. Прекъснете порочния цикъл не само заради шефа си, но и заради самите себе си. Не бихте искали да сте обречени да грешите отново и отново“, казва Бабаута.

Друга причина годишната самооценка да е толкова важна е, че тя е се превръща в акт на поемане на лична отговорност.

„Чудесно е човек да се съобразява с чуждото мнение за своята работа, но авторецензията означава да бъдем проактивни и лидери на собствения си живот“, казва Бабаута.

„Не е нужно този подход да се отнася само за работата; човек може да изготви оценка на личните си финанси, здравословното си състояние, взаимоотношенията си с близки и приятели. Дори да получавате обратна връзка от външен човек, вгледайте се в себе си, вместо просто да следвате чуждото мнение“, съветва той.

Равносметката често изкарва на повърхността неща, които бихме предпочели да забравим. Именно по тази причина хората я избягват, смята Бабаута. „Добре е да знаете, че този процес ще ви накара да се чувствате неудобно. Приемете този факт и не се отказвайте. Равносметката е начин да се погрижим за себе си“, добавя той.