Всеки ден, докато разговаряме с нашите колеги, можем да ги подтикваме да правят това, което смятаме за най-добро, независимо дали е чрез нашия тон или как формулираме нашите искания, или и двете.

Често този вид фина манипулация се случва, защото искаме да запазим отношенията и всичко да изглежда наред - дори когато не е така.

Първата стъпка към това да бъдете по-внимателни към манипулирането на колегите е да обърнете внимание на това как говорите с тях. Ето случайни манипулативни фрази, с които експертите съветват да внимавате:

„Всички мислим...“

Може лесно да попаднете в капана на фалшивия консенсус, когато работите заедно с хора, които харесвате и с които имате много общи неща. Това може да бъде опасно, ако правите предположения за това какво иска или харесва вашият екип, защото това е ваше лично предпочитание. Фрази, като „Всички мислят така“ или „Не съм единственият, който се чувства така“, могат да придадат допълнителна тежест на думите ви и да изглежда, че имате повече подкрепа, отколкото е всъщност.

„Имаш ли минута?“

"Имате ли минута?" може да изглежда като учтив начин да зададете въпрос, но „да го подхвърлите на някого без никакъв контекст за това, за което питате, не води до нищо повече от това другият човек да каже „да“. Повечето хора обикновено имат свободна минута, така че е трудно на колегите да ви откажат. Когато задавате този въпрос, всъщност карате другия човек да се чувства така, сякаш трябва да каже „да“, освен ако не излита със самолет.

Всъщност, не се интересувате дали другият има минута, а искате да знаете дали могат да ви помогнат с нещо в момента. Каквото и да искате, можете да го поискате директно. С други думи, вместо пасивно да питате за времето на колегата си, е по-внимателно да преминете точно към въпроса - „Опитвам се да разбера какво означава … Имаш ли време, за да ми обясниш, да попитам някой друг, или да поговорим по-късно?“

„Не казвам, че трябва да правиш X, но...“

Това е „класически ход в продажбите: кажете нещо на някого, като кажете, че не го казвате. Мозъкът всъщност не обработва „не“, така че това, което в крайна сметка чува, е „Трябва да направиш това“. Тази тактика е манипулативна, защото ви дава изход, независимо дали човекът следва съвета ви. По подобен начин фрази, като „Можеш да правиш каквото искаш, но...“, са фини манипулации, които създават съмнение в главата на някого как да направи нещо.

„Не прекарвай цяла нощ в това“

На пръв поглед това изглежда като признание, че е важно служителите да почиват, но обикновено е последвано от голямо „НО“ плюс незабавен краен срок, като „Имам нужда от това до 8 часа утре.” Мениджърите с добри намерения, които правят това, може да не разпознаят колко време отнема една задача или да не са изяснили, че работата, която се очаква, изисква часове работа.

„Не сте ли съгласни?“ или „Това не е ли най-доброто?“

Фрази, като „Не сте ли съгласни?“ или „Това не е ли най-добрият начин?“, могат да поставят служителите в неудобната позиция да се изправят срещу тях, ако не са съгласни. Вместо да водите дискусии с тези манипулативни фрази, би било по-добре да зададете на колегата си по-отворени въпроси, като „Виждате ли нещата по различен начин?“ или „От твоя гледна точка това няма ли да работи?“.