Gen Z използва „магическо качество на инвестирането“ и забогатява. Кое е то
Младото поколение започва да инвестира средно на 19 години, което е значително по-рано от предишните
Поколението Z започва да инвестира рано и според експертите това е в тяхна полза.
Според проучване на Schwab Modern Wealth 2024, проведено през март сред 1000 американци на възраст от 21 до 75 години, представителите на това поколение (родени между 1997 и 2012 г.) започват да инвестират и спестяват средно на 19 години.
Това е значително по-рано от бейби бумърите, които започват да инвестират средно на 35 години, и дори от милениалите, които започват на 25 години, отбелязва CNBC.
"Едно от вълшебните качества на инвестирането е силата на времето и натрупването, както и ранното стартиране с малки суми", казва Роб Уилямс, сертифициран финансов плановик и управляващ директор по финансово планиране в Charles Schwab.
"Спестяването на един долар днес и оставянето му да расте, а приходите да се натрупват с години, увеличава значително богатството.", допълва той.
Финансовата полза от ранното инвестиране
Елементът на времето е от решаващо значение за инвестирането.
Тийнейджър, който открива пенсионна спестовна сметка, може да се окаже със стотици хиляди долари повече в сравнение с някой, започнал да спестява на 20 години.
Експертите смятат, че лесен начин за натрупване на богатство за младите хора е откриването на индивидуална пенсионна сметка, която позволява да се внасят средства след облагане с данъци, известна също като Roth IRA. Roth IRA предлагат необлагаем растеж, а парите обикновено могат да бъдат изтеглени без данъци при пенсиониране.
"Всеки млад човек, в момента, в който получи първата си работа, трябва да направи Roth IRA, само ако отговаря на условията, или Roth 401(k)", казва Ед Слот, експерт по IRA и сертифициран счетоводител. "Ако създадат превозното средство, резервоара, Roth IRA, е по-вероятно да го превърнат в навик до края на живота си, когато видят как сметката им расте."
Вярвайте на консултанти, не на TikTok
Според доклада на Schwab голяма част от увереността на поколението Z в инвестирането се дължи на нарастващата достъпност на финансовите ресурси.
Над една четвърт от представителите на поколението Z, 28%, казват, че са научили за инвестирането в училище, в сравнение с 19% от милениалите и 12% от поколението X.
Налице е и по-голямо изобилие от информация, достъпна онлайн и в социалните медии, до която по-старите поколения не са имали достъп, особено в толкова ранна възраст.
Въпреки това експертите препоръчват да се обърнете към доверен финансов съветник, преди да приемате съвети от социалните медии.
"Има много информация, но това не е равносилно на знания или контекст, а понякога и на шумотевица за определени части от пазарите, които изглеждат привлекателни, но може да не са добри за дългосрочното ви инвестиционно благоденствие", казва Уилямс. "Това е като да ви привлича сладолед в сравнение със скучна диета, за да изградите богатство във времето."
Повечето американци подминават съдържанието на "финфлуенсърите", което се появява в социалните медии, показва проучването. Около три четвърти, или 76%, от анкетираните от Schwab заявяват, че не следват никакви финансови инфлуенсъри, а 65% съобщават, че социалните медии не оказват влияние върху техните инвестиции.
Като цяло анкетираните заявяват, че е по-вероятно да се обърнат към финансов консултант (57%), отколкото към социалните медии (42%) за финансов съвет.
Пречат ли кредитите на инвестирането
Експертите твърдят, че наличието на кредити не бива да спира никого да инвестира.
"Ако някой някога е чакал да се освободи от дълговете си, за да направи каквото и да било, никога няма да направи нищо", казва Слот.
Но е важно да се балансира между погасяването на дълга и инвестирането за бъдещи цели. Уилямс препоръчва да правите минималните плащания по заемите и да започнете с малки спестявания – така вече инвестирате в бъдещето.