Кристиан Крол иска да промени света.

"Искам да направя света по-добро и по-чисто място," казва той.

"Искам също така да докажа, че има по-етична алтернатива на алчния капитализъм, който е на път да унищожи планетата", заявява той пред BBC.

35-годишният германец е главен изпълнителен директор на германската интернет търсачка Ecosia, която има необичаен, но много природосъобразен бизнес модел – компанията раздава по-голяма част от печалбата си, за да може по целия свят да бъдат засаждани дървета.

Основаната от Кристиан през 2009 г. Ecosia прави пари по същия начин като Google - от рекламни приходи. Тя печели пари всеки път, когато някой кликне на някоя от рекламите, които се появяват над и до резултатите от търсенето.

След това Ecosia дарява 80% от печалбата си на благотворителни организации, които се занимават със залесяване. Компанията е финансирала засаждането на над 105 милиона нови дървета - от Индонезия до Бразилия и от Кения до Хаити.

Тъй като очевидно не всеки клика на рекламите, компанията изчислява, че средно са необходими 45 търсения, за да се набере сумата от 0.22 евро, какъвто е разходът за посаждането на едно дърво.

Днес базираната в Берлин Ecosia твърди, че има 15 милиона потребители. Това е капка в океана, в сравнение с 5.6-те млрд, търсения в Google дневно, но Кристиан твърди, че има големи амбиции "да разрасне компанията значително, да привлече повече потребители и да засади милиарди дървета ".

За разлика от милиардерите основатели на Google Лари Пейдж и Сергей Брин, той обещава никога да не си купува суперяхта. "Те имат големи яхта, а аз имам надуваема лодка, с която ходя по езерата. Задоволяването на егото не е уместно в свят, в който има климатични промени."

Кристиан, всъщност, би имал сериозни затруднения при закупуването на яхта, ако искаше да го направи, тъй като той е поставил две правно обвързващи ограничения върху компанията – акционерите и служителите не могат лично да продават акции или да изнасят печалба извън компанията.

Роденият през 1985 г. в бившата Източна Германия Кристиан не винаги е бил толкова алтруистично настроен. Като тийнейджър той и приятелите му търгували на борсата, като често утроявали своите инвестиции.

Той искал да стане борсов брокер и затова се записал да учи бизнес администрация в университет в Бавария.

Мирогледът му обаче се променя, когато на 18-годишна възраст предприема тримесечно пътешествие в Индия. "Срещнах по-умни хора от мен, които нямаха същите възможности, защото не бяха родени в Германия," казва той. "Започнах да мисля, че може би трябва да направя нещо, за да превърна света в по-добро място."

След това в университета той започва да следи по-сериозно онлайн рекламата, когато създава уебсайт, който сравнява различните онлайн брокери. "Бях шокиран от това колко голям дял от приходите си харчех за реклами в Google, които да насочват трафик към сайта," казва той.

Двамата студенти, които се изправиха срещу Coca-Cola и PepsiСтудентите Мирко Вийгерт и Лоренц Хампл решили да създадат собствена компания за безалкохолни напитки тип кола, но нямали никаква идея как се произвежда газираната напитка

Така се ражда неговата идея, която впоследствие се превръща в Ecosia. "За мен беше ясно, че Google има много находчив бизнес модел, както и че на пазара има място за целеустремена търсачка, която да се занимава с подобна дейност, за да може да използвам парите за финансирането на засаждане на дървета."

След университета той прекарва шест месеца в Непал през 2007 г., където първо се опитва и не успява да стартира търсачка, за да набере средства за местни благотворителни организации. "Не знаех как да започна бизнес, средствата ми бяха ограничени, а в повечето дни имаше проблеми с електричеството и интернета."

След това прекарва 10 месеца в Южна Америка, където нивата на обезлесяване, на които става свидетел, му вдъхват решимостта да стартира Ecosia през 2009 г., след като се е завърнал в Германия. Името е смесица от думите "еко" и "утопия".

Кристиян казва, че успява да стартира бизнеса си с помощта на други хора. "Истината е, че не разполагах с техническите познания да го направя, но можех да разчитам на уменията на приятели и роднини," казва той.

Днес Ecosia има 70 служители и публикува финансовите си отчети онлайн всеки месец. Миналата година тя отчита приходи в размер на 19.3 млн. евро и 14.5 млн. евро печалба преди данъци.

Цялото електричество, което ползва, идва от слънчева енергия, а 80% от потребителите й са на 29 г. или по-млади.

Търсачката на компанията използва технологията на Microsoft Bing, с която има дългосрочен договор. "Те наистина харесват това, което правим," казва Кристиан.

Ecosia и други по-малки търсачки са изправени пред "значителни препятствия", казва пред BBC Ерик Хагстрьом, анализатор в Insider Intelligence.

"Най-важното е, че Google предоставя търсенето по подразбиране за устройствата с операционна система Android и за браузъра Chrome," казва той. "Компанията харчи милиарди долари годишно, за да бъде доставчика по подразбиране на търсенето в устройствата на Apple.

"Повечето потребители не използват други търсачки, освен тези по подразбиране на устройството или браузъра им. От рекламна гледна точна пък, рекламодателите използват търсачката на Google, защото тя се представя много добре."

Кристиян признава, че е трудно и иска регулаторните органи да направят нещо, за да разхлабят хватката на Google върху пазара.

В по-обща план той иска капитализмът да се промени към по-добро. "Това е наистина необходимо в 21-и век," смята той.

"Това, което се опитваме да направим, е да реформираме капитализма. Мисля, че в настоящото си състояние той не е полезен. Искам да преосмислим как трябва да се прави бизнес и каква е ролята на бизнеса."