Шест тактики, които шефовете използват, за да ви манипулират
Манипулативните, лоши шефове използват много различни комуникационни стратегии, но намерението зад голяма част от тях е едно и също - да ви накарат да дадете приоритет на компанията над собствения си интерес.
Ако сте чували някое от долните твърдения от шефа си, най-вероятно той се опитва да ви накара да работите по-дълго и по-усилено, отколкото е здравословно за вас, или да играете по неговите правила, колкото и да не искате. Не се заблуждавайте.
1. „Работата е вашето семейство“
Използването на интимния език на семейството е често срещано послание, което лошите работодатели отправят, за да си гарантират ангажираност с тяхната кауза. Ако вашият шеф е като вашето любящо семейство, тогава е по-малко вероятно да говорите против неетични бизнес практики или лоши решения, които компанията взема.
Именно това е посланието, което Били Макфарланд, съосновател на скандалния фестивал Fyre, е дал на служителите си, когато се е опитал да ги задържи, след като стават ясни неговите измамни практики, според документалния филм на Netflix за провала му.
В добро семейство вашето членство и права не са условни, но в бизнес те могат да бъдат.
2. "Имам нужда да сте на разположение по всяко време"
Напредъкът в технологиите означава, че можем да работим отвсякъде, но недостатъкът на това е, че някои шефове смятат, че винаги можете да работите. Проучване за 2017 г. от Академията по мениджмънт установи, че работниците прекарват средно осем допълнителни часа седмично, обработвайки работни имейли след работа.
Имате право да прекарвате свободно време далеч от обсега на вашия работодател. Франция формализира това в законодателството, а съгласно закона компаниите с повече от 50 служители трябва да осигурят часове, когато служителите могат да не отговарят на бизнес имейлите.
Да сте на повикване 24/7 не е добре за вашето здраве. Едно проучване на 315 служители установи, че тези, които трябва да използват технология, за да работят вкъщи през нощта, имат по-лошо количество, качество и последователност на съня.
А повечето работа дори не води до по-добро качество, напротив – ставате по-бавни и правите повече грешки.
3. "Всичко е наред"
Един от най-лошите шефове е този, който не е там. Те могат да присъстват физически, но психически отсъстват от задълженията си на лидер. Те предлагат неясни похвали, но няма осезаеми отзиви, от които да се поучите.
Казват, че компанията се справя добре, дори когато съкращенията, текучеството и бюджетите на червено казват обратното.
Изследователите, стоящи зад проучване от 2010 г., заявиха, че подобен лидер „може да избягва вземането на решения, да проявява малка загриженост за постигането на целите и рядко се обвързва с подчинените си, дори когато това е необходимо.“
В техния анализ това е най-често срещаният тип за некомпетентни лидерски служители.
4. "Това не е мой проблем"
„Това не е моят проблем“ е фраза, която означава само едно - шефът ви няма интерес да ви помогне. Това поведение обезсърчава служителя да сподели проблемите си и води до влошаване на производителността и ефективността на работата му. Освен това обезкуражава служителите да се ангажират с определени задачи или да посочат нелоялни практики, ако видят такива.
5. „Така винаги сме го правили“
Този израз идва от шеф, който само прилага правилата и няма силата или желанието да ги промени. Когато шефът ви каже това, е сигнал, че мисленето следва статуквото, че не е отворен за нови идеи и че не зачита мнението или идеите ви.
6. "Не сте ли съгласни?"
„Не сте ли съгласни?“ е фраза, с която лидерите могат да се придържат към края на забележка, за да предизвикат уж дискусия, докато всъщност си гарантират, че такава няма да има.
Казвайки „Не сте ли съгласни?“, шефът автоматично поставя служителя в неудобно положение - или да избере да се съгласи с него, или да се сблъска с несъгласие.