Какви умения трябва да придобият учениците в свят, задвижван от AI
Изкуственият интелект (AI) оказва все по-голямо влияние в ежедневието ни. Той може да пише всичко с една-единствена подкана, да препоръчва музика или филми, да управлява автомобили и да разпознава лица. Експертите прогнозират, че през следващите години технологията ще се използва в още повече аспекти от живота на хората.
„Тези прогнози засягат учениците и учителите. Почти половината от преподавателите, отговорили на неотдавнашно проучване на изследователския център EdWeek, заявяват, че AI ще има отрицателно или много отрицателно въздействие върху преподаването и ученето през следващите пет години. Неотдавнашно проучване на организацията с нестопанска цел Junior Achievement установява, че 66% от тийнейджърите се опасяват, че като възрастни може да не успеят да си намерят добра работа заради изкуствения интелект“, посочва в свой анализ Education Week
Специализираната платформа цитира уебинар, проведен на 13 април от платформата за езиково обучение Memrise, в който участие взимат петима основатели на компании за образователни технологии. Темата на събитието е как изкуственият интелект ще промени образователния процес.
Кои умения ще са най-важни в свят, задвижван от изкуствения интелект?
Според Джош Вьоле, главен изпълнителен директор и съосновател на платформата за онлайн обучение Mindstone, учениците ще трябва да се съсредоточат върху усъвършенстването на меките си умения, за да се подготвят за работните места на бъдещето.
"Развитието на софтуерното инженерство през последните 15 години може да ни даде възможност да разберем как може да изглежда развитието на други дисциплини, изискващи много знания, през следващите две или три години", казва Вьоле. „В ранните години на софтуерното инженерство умението да се програмира даваше по-висок статус на пазара на труда. В момента обаче то дори не попада сред петте най-търсени от технологичните директори умения“.
Според него трите основни умения, които главните технически директори търсят, когато наемат софтуерни инженери, са способността да се учат, способността да решават проблеми и способността да си сътрудничат.
"Тъй като се движим към свят, в който имаме всички тези инструменти с изкуствен интелект, това са някои от основните умения, които ще ви позволят да се отличите на работното място", категоричен е той.
Как ще се променят тестовете и оценяването на учениците?
Някои преподаватели, включили се в проучване на Изследователския център на EdWeek, заявяват, че се притесняват, че технологиите, задвижвани от AI, могат да възпрепятстват способността на учениците да мислят критично и че тези инструменти ги улесняват да изпълняват задачи, без на практика да научат нищо.
Според участниците в дискусията поради възможностите на изкуствения интелект училищата ще трябва да преосмислят начина, по който оценяват обучението на учениците.
"От много време насам класната стая не се е променила толкова много, нито пък оценяването“, казва Патриша Сканлън, основател и изпълнителен председател на SoapBox Labs, компания за разработка на софтуер за гласово разпознаване за деца, и добавя: „Време е. Училищата трябва да оценяват по по-динамичен начин, за разлика от статичните обобщаващи оценки или представянето на есета. Ще трябва наистина да проявим въображение по отношение на начина на оценяване."
Според нея за някои класове оценяването може да прилича повече на защита на докторска дисертация, при която учениците показват какво са научили пред комисия.
Училищата могат също така да смесват прякото оценяване с други модели. С помощта на някои технологии за речево разпознаване например учителите в началното училище могат да оценяват езиковото обучение и уменията за четене на учениците, като слушат как те си взаимодействат помежду си.
„Оценките са важни, защото преподавателите трябва да знаят дали ученикът напредва или се нуждае от малко помощ. Но оценяването не трябва да изглежда така - децата седят пред компютъра или на бюрото си с химикал и хартия“, категорична е Сканлън и дава своята визия: "Моето виждане за бъдещето на оценяването е следното: Децата не знаят, че са оценявани, но се упражняват, взаимодействат си, играят си. Това е ангажиращо, забавно, динамично."