Само преди няколко седмици ви запознахме с FANG, FAANG и FAAMG. Абревиатурите включват едни от най-големите технологични компании в света, като Facebook, Amazon.com, Netflix и Google (FANG), или плюс Apple (FAANG). Netflix отпада от FAAMG, за сметка на Microsoft.

Днес ще ви запознаем с друго съкращение, което е само от три букви – BAT. То включва трите най-големи китайски технологични компании - Baidu Inc., Alibaba Group Holding Ltd. и Tencent Holdings Ltd.

Справка на Investopedia сочи, че китайските гиганти добавят 65.2% за 2017 г., което е над два пъти по-добро от FAANG (+30.6%).

Ръстът при FANG и FAAMG от началото на годината е респективно от 29 и 27.9 на сто.

Резултатите на китайските компании в последните тримесечия наистина са впечатляващи, което оскъпи книжата им с над 70% при Tencent и Alibaba и в по-малка степен при Baidu.

Ръстът на онлайн търговията помага на гигантите от най-многолюдната държава в света да влагат пари и в други дейности, далеч от основната им. Alibaba отдели 8 млрд. долара, за да придобие веригата магазини Suning Commerce Group.

Заедно с Tencent и Baidu, както и JD.com, компаниите от BAT ще вложат 12 млрд. долара в държавния мобилен оператор China Unicom.

Дотук добре, но ръстът при китайските технологични компании е над 2 пъти по-висок от този при американските им конкуренти. Facebook се представя най-добре от тях с ръст от 46%, докато Alphabet/Google добавя едва 20 на сто.

Има и друг повод да бъдем скептични отново продължаването на ръста при китайските компании от BAT. Те се търгуват при съотношения цена/печалба (P/E) от 61 при Alibaba и 51 за Tencent.

Да, възможностите за бурно развитие в идните години сигурно са калкулирани в тези цени и съотношения, но това е доста над коефициента, при който Facebook и Google се търгуват (38 и 34).

Да не говорим за Microsoft и Apple, търгуващи се на нива от 27 и едва 18 P/E, по данни на Marketwatch.

От друга страна, следва да отбележим, че притежаването на акции от BAT e доста повече от мания или тенденция в момента. Alibaba не е просто китайският Amazon, Baidu не е Google в Китай, а Tencent, който притежава популярното приложение за чат WeChat, не е китайският Facebook.

Навлизането в нови територии, както и притежаването на най-големите платежни системи в света, също са сред плюсовете за китайските компании. Alibaba, например, притежава китайския гигант в сферата на дигиталното разплащане Alipay.

Нейният 51% дял от разплащанията в Китай е по-голям от всички плащания в САЩ, осъществени от кредитни и дебитни карти. Услугата, по последни данни, се ползва от 520 млн. души.

Собственикът на WeChat - Tencent, също притежава система за разплащания. Но тези системи предлагат много повече от разплащания. Сред възможностите са инвестиции, плащането на сметки и покупката на билети. Пък и тепърва се разрастват в чужбина.

Помните ли оттеглянето на Uber от Китай? E, конкурентът им в Китай - Didi Chuxing, e подкрепен от трите компании от BAT. Само за 2015 г. извършените споделени пътувания от Didi се равняват на всички услуги, предоставени от Uber в целия свят от 2009 до 2015 г.

По-рано тази година Didi успя да набере 5.5 млрд. долара финансиране и по последни оценки компанията се оценява на 50 млрд. долара. Сред инвеститорите на услугата за споделено пътуване вече са и щатската Apple, инвестирала 1 млрд. долара.

Да, в началото китайските компании може би просто копираха американските си колеги, но днес по-скоро се случва точно обратното. А разрастването им продължава с пълна сила.

Смята се, че в бъдеще китайските корпорации ще са основни кандидати за покупката на щатските гиганти. Типичен пример в това отношение е офертата на Ant - дъщерната компания на Alibaba, притежаваща Alipay, да закупи Money Gram International, която притесни сериозно щатските регулаторни органи.

Сделката се очаква да бъде приключена до края на настоящата година.

Тъй че ако днес китайските компании се струват скъпи на част от инвеститорите, тези цени и коефициенти могат да се сторят ниски след години.

* Материалът е с информативен характер и не представлява препоръка за покупко-продажба на ценни книжа.