ЕС обяви инвестиции в размер на 4 млрд. евро в държавни помощи за нови заводи за производство на електрически батерии за автомобили, термопомпи и слънчеви панели. Това е част от стремежа на блока да ускори производството и внедряването на екологични технологии, както и да се бори с евтиния китайски внос.

Шведският производител на батерии Northvolt ще получи 902 млн. евро държавна помощ за изграждането на нов завод в Хайде, Германия, а редица заводи за чисти технологии във Франция ще получат финансиране в размер от 2,5 млрд. евро.

Инвестициите са част от мисията на ЕС да бъде неутрален по отношение на климата с нулеви нетни емисии на газове до 2050 г., но също така са предназначени да помогнат за предпазване на блока от нарастващата конкуренция на китайските заводи за автомобили, слънчеви панели и други зелени технологии, пише The Guardian.

Xpeng представи нов електромобил, който ще „промени правилата на играта” На 1 януари компанията пусна на пазара големия си 7-местен X9

След одобрението на подобни планове в Австрия, Белгия, Германия, Унгария, Италия, Словакия и Испания на обща стойност 9,1 млрд. евро, се подготвят и няколко други.

"Производството на оборудване с нулево нетно потребление в Европа е от стратегически интерес за европейската икономика и общество. То има огромно значение за постигането на нашите цели в областта на чистата мобилност, устойчивостта и конкурентоспособността", заяви Маргрете Вестагер, заместник-председател на Комисията, отговаряща за политиката в областта на конкуренцията.

Според ЕС парите, предназначени за гигафабриката на Northvolt, ще й позволят да "произвежда акумулаторни клетки в Европа вместо в САЩ".

Това е първата държавна помощ, одобрена в рамките на специалната схема, чиято цел е да спре изтичането на производствени мощности в чужбина с обещанието за по-големи субсидии, отбелязва още The Guardian.

BYD vs. Tesla: Сблъсък на два бизнес модела с неясен изход През 2011 Мъск се присмива на BYD, но в края на 2023 китайският производител успя да детронира неговата компания

Европа вече усеща напрежението от преднината на Китай в производството на евтини електрически автомобили

Миналия месец европейските лидери се споразумяха за тригодишно отлагане на 10% мито, което трябваше да влезе в сила за електрическите автомобили от ЕС, изнасяни за Обединеното кралство, и британските електрически автомобили, изнасяни за ЕС, заради опасения, че увеличените разходи за потребителите ще дадат допълнително предимство на китайските конкуренти.

Китайският конгломерат Build Your Dream (BYD), който пусна на пазара в ЕС електрически превозни средства на по-ниски цени миналото лято, наскоро стана производител номер едно в света на хибриди и електромобили.

През ноември стана ясно, че BYD планира да построи първия си европейски завод в Унгария.

Китайската компания за производство на акумулатори Eve Energy също започна изграждането на своя гигафабрика в Унгария миналата година, а друг играч, Sunwoda, заяви, че също ще инвестира там.

Вестагер казва, че инвестицията в Германия е "важна стъпка за електрификацията на транспорта в Европа, като същевременно се запазват равните условия на конкуренция на единния пазар".

Xiaomi представи първия си електромобил, ще се конкурира с Tesla и PorsсheSpeed Ultra ще се захранва с батерии от китайските пазарни лидери CAT и BYD

Държавната помощ в размер на близо 3 млрд. евро, предназначена за Франция, ще подкрепи производството на батерии, слънчеви панели, вятърни турбини и термопомпи, както и ключови вериги за доставка на компоненти и критични суровини, заяви ЕС.

Миналата година председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обяви разследване на потенциални китайски държавни субсидии за автомобилната индустрия, което доведе до заплаха от търговска война.

Но по време на посещението си в Пекин в края на годината тя се опита да убеди китайските политически лица, че европейският пазар няма да остане отворен, ако се установи, че се конкурира нелоялно с местните предприятия.