Германската асоциация на автомобилната индустрия VDA разкритикува решението на ЕС да забрани продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) от 2035 година, предаде ДПА, цитирана от БТА.

"Нехайно е да се поставят цели за периода след 2030 година, без да можем да направим съответните промени въз основа на текущото развитие", заяви късно снощи в комюнике президентът на браншовата организация Хилдегард Мюлер.
Той даде за пример разширяването на инфраструктурата за зареждане на електрически автомобили, неизбежната зависимост от суровини и възможността за генериране на електроенергия от възобновяеми източници.

"ЕС трябва незабавно да премине в офанзива, подготвяйки рамковите условия", каза Мюлер. В допълнение той се изказа в полза на вече съществуващия парк от двигатели с вътрешно горене и подчерта, че с тях може да се оперира по климатично неутрален начин. За тази цел ще са нужни и синтетични горива, добави Мюлер.

Евродепутатите и държавите членки се споразумяха снощи по емблематичен регламент за европейските климатични цели, като одобриха "смъртния акт" на новите превозни средства с двигатели с вътрешно горене за 2035 година, предаде Франс прес.

Ще преживеят ли германските автомобили края на двигателя с вътрешно горене?И Европейския съюз, и Съединените щати въвеждат все по-строги екологични регулации, които постепенно заменят клапаните, буталата и ауспусите

"Това е историческо решение на ЕС за климата", написа в Туитър френският евродепутат Пасакл Канфен, председател на комисията по околната среда в европарламента след неколкочасови преговори.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен изрази задоволството си от "ключовия етап" за климатичните амбиции на ЕС, който ще "стимулира иновациите и нашето индустриално и технологично лидерство".

Европейската автомобилна индустрия обяви, че е "готова да приеме предизвикателството" след това "безпрецедентно решение", като същевременно призова ЕС да осигури необходимите "условия" за изпълнението на тази цел, най-вече разширяване на мрежата от зарядни станции за електрически автомобили.

Одобреният текст, който се основава на предложение на ЕК от юли 2021 година, предвижда да са намалят до нула емисиите въглероден диоксид от новите автомобили в Европа от 2035 година. Това практически означава спиране на продажбите на нови бензинови и дизелови пътнически и лекотоварни автомобили в ЕС от тази дата, както и на хибриди (бензиновo-електрически) в полза на 100-процентови електромобили.

С оглед на това, че автомобилите, които са основното средство за придвижване на европейците, изхвърлят малко под 15% от общото количество въглеродни емисии в ЕС, новите разпоредби ще помогнат за постигането на климатичните цели на ЕС, най-вече за въглеродна неутралност до 2050 година.

Това е първото споразумение по текст от европейския пакет за климата Fit for 55, целящ да намали с най-малко 55% до 2030 година спрямо 1990 година емисиите парникови газове на ЕС.

Документът потвърждава целта за съкращаване на въглеродните емисии за 2030 година с 55% за нови автомобили и 50% за нови ванове спрямо 2021 година.
Дерогация се предоставя на "нишови" производители или на тези, които произвеждат под 10 000 превозни средства годишно, което им позволява да бъдат оборудвани с двигател с вътрешно горене до края на 2035 година. От тази клауза, често наричана "Новела Ферари", ще се възползват предимно луксозните марки.

Преговарящите се споразумяха да "започнат подготовката на законово предложение през 2025 година, за да създадат Фонд за справедлив преход" за автомобилния сектор, заяви Паскал Канфен.

В автомобилния сектор са заети пряко или непряко над 13 милиона европейци или 7 на сто от пазара на труда в ЕС, според Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).