Как Google можеше да ни направи богати
Днес (19 август) се навършват 15 години от превръщането на Google в публична компания, т.е. листването ѝ на борсата.
IPO-то (бел. ред. първично публично предлагане) беше осъществено на 19 август 2004 г., като очакванията бяха компанията да предложи акциите си в диапазона от 85 до 95 долара за брой.
Първоначалните намерения на Google бяха за продажбата на 25.9 млн. акции на нива от 108 до 135 долара за брой.
В крайна сметка, технологичната компания продаде 19.6 млн. акции при цена от 85 долара за брой, което беше долната граница на предлагането.
Малко преди това Джефри Каплан, който по онова време е инвеститор и предприемач от Силициевата долина, казва „Няма да купя акции на Google, пък и не познавам някой, който ще го направи“.
На подобно мнение е и един от основателите на Apple Стив Уозняк, който казва: „Няма да участвам в IPO-то. Предлаганията в миналото са показали, че някои хора, но не и ние, ще спечелят от ръста по позицията в първия ден, но това няма да продължи в бъдеще".
Акциите на компанията стартират първия си ден като публично дружество с ръст от 18% до 100.34 долара за брой. При тази цена съотношението цена/печалба надхвърля 40, което изглежда високо, дори и за технологична компания.
Добрите финансови резултати в следващите години изтрелват книжата на компанията в Космоса, като я превръщат в една от най-печелившите инвестиции за този период. Ето колко точно бихме спечелили, ако бяхме инвестирали в Google през 2004 г.:
Както се казва – на печелившите честито!