Компанията, която създаде няколко милиардери и много милионери

3200
Компанията, която създаде няколко милиардери и много милионери

Най-новите членове на Залата на славата на бизнес ангелите са слабо познато семейство съпруг и съпруга от Торонто, личното състояние на всеки от които в момента надхвърля 1 млрд. долара благодарение на малка инвестиция, която те правят преди 13 години в Shopify - софтуерна платформа, която помага на малките и средни предприятия да стартират и управляват своите онлайн магазини.

Джон Филипс, 68-годишен пенсиониран адвокат, и неговата съпруга - доктор Кати Филипс, която е психолог, помагащ на пациенти, болни от рак, да се справят със стреса, превръщат инвестицията си в размер на 750 000 долара в състояние от 2 млрд. долара, като просто задържат акциите си.

Те се присъединяват към други хора, които Shopify прави милиардери, сред които главния изпълнителен директор Тобиас Лютке (състояние 4.2 млрд. долара) и тъста на Лютке - Брус Маккийн (състояние 1.4 млрд. долара).

Съоснователят на Shopify Скот Лейк вероятно също е милиардер, ако е запазил поне половината от акциите си от IPO-то на компанията. Третият съосновател Даниел Уайнан, който се присъединява малко по-късно, изглежда не разполага с достатъчно акции, за да влезе в клуба на милиардерите.

Тези инвеститори се облагодетелстват от акция, която е поскъпнала невероятните 30 пъти от първичното публично предлагане на компанията през 2015 г. Shopify в момента има пазарна капитализация от 60 млрд. долара, което я прави седмата най-скъпа компания в Канада, изпреварвайки Canadian Pacific Railway и Thomson Reuters.

Тя също така се превръща във фабрика за милионери за петте хиляди служители на компанията, които притежават акции на стойност 2.2 млрд. долара. Акциите на Shopify разсейват дотолкова служителите на компанията, че всеки от тях, който бъде хванат, че проверява цената им, трябва да купи кутия понички за екипа си.

Shopify води началото си от каране на сноуборд в курорта Уислър през 2002 г., където Лютке се запознава със сегашната си съпруга Фиона Маккийн. Година по-късно Лютке се мести от Германия в Отава, за да бъде с Маккийн и решава да отвори онлайн магазин за сноубордове с един от нейните семейни приятели Скот Лейк.

Те обаче бързо се изнервят от оскъдицата от софтуерни инструменти, с които да управляват сайта си. Лютке смята, че други като него имат същия проблем. През 2004 г. те пускат Shopify, за да предлагат софтуерни решения на малки компании, които искат да продават продуктите си онлайн.

По онова време компаниите можели да продават през eBay или Amazon, които вземали дял от всяка продажба, но нямало лесен начин да се продава директно на клиенти онлайн. Лютке решава да предлага продукти, които да са от полза както на съществуващите физически магазини, така и на зараждащото се поколение от предприемачи в социалните медии.

Той предлага набор от инструменти, които позволяват на предприемачите да създадат уебсайт, да обработват плащания, да изпълняват поръчки, да управляват стоковите си запаси и да пускат реклами. За тези услуги той таксува клиентите си с между 29 и 299 долара месечно.

Преди да прибегне до рисков капитал, Лютке се обръща за финансиране към живеещия в Торонто бизнес ангел Джон Филипс. Филипс е корпоративен адвокат през по-голямата част от кариерата си. Той попада на Shopify през 2007 г., когато технологичният директор на една от компаниите в неговия портфейл му казва колко лесно се използва софтуерът на компанията.

Филипс инвестира първоначално 250 000 долара. До 2019 г. влага още 500 000 долара, а през 2010 г. се присъединява към борда на директорите, където насърчава Лютке да остане на поста главен изпълнителен директор. Пазарната оценка на Shopify нараства от 3 млн. долара, когато той инвестира за първи път през 2007 г., до 1.3 млрд. долара, когато компанията излиза на борсата през 2015 г.

Той и съпругата му са продали около 1 млн. акции, или 20% от дела си, което им носи близо 70 млн. долара преди данъци. Двамата обаче запазват по-голяма част от акциите си и все още имат общо 4 млн. книжа на Shopify чрез инвестиционната си компания Klister Credit Corp. По цени от последните дни този дял възлиза на 2 млрд. долара.

Двамата поделят времето си между Торонто и малкия крайбрежен град Флатрок в Нюфаундленд. Джон се оттегля от дейността си като бизнес ангел, след като е подкрепил около 50 компании в началния етап на развитието им, докато Кати продължава да помага на пациенти в борбата им със стреса.

Хората, които подкрепят Shopify в началото на развитието им, също се справят доста добре. Тъстът на Лютке, пенсиониран дипломат с назначения в Индия и Египет, сега е активен филантроп и е в борда на директорите на няколко организации.

Съоснователите Скот Лейк и Даниел Уайнанд напускат компанията преди няколко години. Лейк сега ръководи собствена компания за рискове капитал на име Hello Ventures, а Уайнанд прекарва по-голяма част от времето си в игра на покер и композирането на музика.

Много обикновени инвеститори също удариха джакпота с Shopify. Инвестиция от 1 000 долара в компанията, когато тя излиза на борсата, днес струва 28 000 долара. Купувачите обаче трябва да внимават, защото Shopify в момента е една от най-скъпите акции на пазара.

Акциите на компанията, която работи на загуба, се търгуват при съотношение цена на акция/продажби от 36. За сравнение, този показател е 7 при други софтуерни компании и едва 2 при индекса S&P 500.

Основните й поддръжници са фондове, които потриват ръце заради милионите малки бизнеси по цял свят, които все още нямат онлайн присъствие. “Дългосрочната пазарна възможност е на практика неограничена,” казва пред Forbes Джоузеф Денисън, портфейлен мениджър в Zevenbergen Capital Investments, който инвестира за първи път в компанията през 2016 г.

Технологиите на Shopify вече се използват от над 1 милион компании - от Kylie Cosmetics, която е собственост на най-младия милиардер в света Кайли Дженър, до компании, като производителя на обувки Allbirds, производителя на чанти LeSportsac и компанията за чай Laird Superfoods.

По-големи марки, като Heineken, General Mills и KitchenAid, също ползват услугите й. През 2019 г. тези компании продават стоки и услуги за 61 млрд. долара, използвайки услугите на Shopify, като са генерирали 1.6 млрд. долара приходи за Shopify, което представлява увеличение с 47% на годишна база.

Въпреки целия този растеж, компанията все още не е обявила годишна печалба и се сблъсква с конкуренция от страна на Amazon и eBay, да не говорим за потенциални нови играчи на пазара, като Instagram и Square.

“Amazon се опитва да изгради империя,” казва Лютке наскоро на своите последователи в Twitter. “Shopify се опитва да въоръжи бунтовниците.”

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg