Пластмасовите отпадъци са един от най-тежките екологични проблеми на нашето съвремие, като до 2040 г. се очаква в океаните и в сметищата по света да попаднат над един милиард тона пластмаса.

Козметичната индустрия попада сред най-големите замърсители, но има и компании, които се опитват да адресират този проблем.

Британската козметична марка The Body Shop планира да използва пластмасови вторични суровини в своето производство, пише CNBC.

Проектът е част от инициативата Community Fair Trade, подкрепяна от компанията още от 1987 г. насам. Тя насърчава използването на суровини от устойчиви материали и източници, които в момента съставят 25% от цялото производство на фирмата.

Идеята на проекта е да се внасят пластмасови отпадъци от град Бангалор в Индия, където проблемът със замърсяването е изключително тежък поради липсата на инфраструктура за преработка и рециклиране.

За доставката на пластмасовите вторични суровини се разчита на работници, които да сортират материалите, необходими за козметичната индустрия.

Тяхната работа обаче е напълно легална и им осигурява стабилен източник на доходи. В Индия милиони хора се изхранват от събиране на вторични суровини по сметищата, но в повечето случаи тяхната работа е изключително опасна и масово се извършва изцяло в сивия сектор.

За обучението на работниците и организирането на каналите за доставка козметичният гигант си партнира с организацията Plastics For Change.

The Body Shop гарантира, че в първата година от проекта ще купи над 500 тона пластмасови отпадъци, а през 2021 г. количеството ще нарасне до 600 тона.

Изпълнителният директор на бразилския конгломерат Natura (който придоби The Body Shop от L’Oreal през 2017 г.) Марк Дейвис развива и други екологични проекти.

Неговият 10-годишен план е насочен към някои от най-належащите проблеми в областта на климатичните промени, кръговата икономика и човешките права.

"Въпросът не е само да произвеждаме продукти, които не вредят на околната среда, а да се стремим те да допринасят за развитието на човечеството", казва Дейвис.

По думите му участниците в програмата Community Fair Trade имат възможността да работят и с други компании, дори и с конкуренти на The Body Shop.

Той дава пример с доставчиците на какаови зърна от Гана, които участват в проекта от 1996 г. В началото козметичната компания е най-големият им клиент, но днес генерира едва 1% от продажбите им.