Нови милионери ще никнат като гъби през 2019 г.
Предстоящият бум на IPO процедури в технологичния сектор кара специалистите в редица сфери - от недвижимите имоти до дилърите на коли, да потриват ръце в очакване на свежа вълна от новосъздадени милионери.
Uber, Airbnb, Pinterest и Lyft са само някои от редицата високопрофилни компании, за които се очаква, че ще реализират IPO през тази година, генерирайки пазарни печалби в размер на 230 млрд. долара.
Точно колко нови милионери ще произведат тези публични листвания е трудно да се предвиди. Компаниите нямат задължението да посочват имената на всички акционери, освен тези, които притежават над 5% от капитала, като логично най-много състояние в резултат на IPO-ата ще отиде в полза на най-големите притежатели на книжа, пише Forbes.
Така или иначе, ранните директори на Uber Раан Грейвс, Травис Каланик и Гарет Кемп, както и триото съоснователи на Airbnb - в лицето на Нейтън Блечарцик, Браян Чески и Джо Гебиа, са вече официални милиардери, което ги изважда от темата на този текст.
Анди Рейшлев, изпълнителен директор и съосновател на Wealthfront и съосновател на легендарната компания за рискови инвесиции от Силициевата долина Benchmark, е правил опити да изчислява новите милионери и преди.
Когато Facebook ставаше публична компания през 2012 г., той предвиди, че около 12 хил. души ще могат да се намерекат милионери по отношение на притежаваните акции в социалната мрежа след процедурата по първично предлагане.
Неговата услуга за автоматизирани съвети и компанията му за финансово планиране, която управлява активи за над 12 млрд. долара, често съветва служителите на технологичните компании какво да правят с акциите си в стартъпите, за които работят.
Така на прага на заетия IPO пазар през тази година, Рейшлеф насочва фокуса си към шест от престоящите големи публични предлагания и частните оценки, които имат компаниите: Uber (120 млрд. долара), Lyft (15 млрд. долара), Palantir (41 млрд. долара), Airbnb (31 млрд. долара), Slack (7 млрд. долара), Pinterest (12 млрд. долара) и Postmates (2 млрд. долара).
От изброените засега само Lyft са подали официално документи за IPO, докато за Postamates, Pinterest, Uber и Slack има информации, че са направили това конфиденциално. Очаква се Palantir и Airbnb да подадат документи в края на 2019 г.
На база данните конкретно за тези шест компании, Рейшлеф изчислява, че топ технологичните IPO-та през тази година ще създадат около 6 хил. нови милионери.
Той дебело подчертава, че това са груби сметки и по-скоро трябва да се приемат като индикатор за мащаба, отколкото като прецизни прогнози. С други думи, броят на милионерите навярно ще бъде от порядъка на няколко хиляди души, според прогнозите на финансовия експерт.
Трябва да се има предвид, че това са изчисления на база печалба преди облагане с данъци. Много служители на технологичните компании получават акции, вървящи с ограничения (restricted stock units), които обикновено се облагат в САЩ със ставка, приложима при бонусите в кеш, вървяща на ниво от около 40%.
Щатът Калифорния конкретно има и данък за капиталови печалби, достигащ до 13.3%, което провокира някои служители да се регистрират в щати с по-ниски данъци, за да заобиколят този налог.
За да стигне до горепосочените 6 хил. нови милионери, Рейшлев започва от общата пазарна стойност на шестте технологични компании, която възлиза на около 230 млрд. долара. Това може да означава, че комбинираните приходи ще бъдат от порядъка на 23 млрд. долара, ако се има предвид, че обикновено новите компании с висок растеж се търгуват на стойност 10 пъти по-висока от приходите им.
По думите на експерта това не е абсолютно правило, като някои компании могат да се търгуват под тази прогноза, докато други могат да отчетат и по-високи резултати.
От тук, на база своя опит, Рейшлев изчислява, че повечето служители в тези компании генерират приход от около 500 хил. долара на човек. Така, разделяйки 23 млрд. приходи на 500 хил., излиза, че общото количество служители достига около 40 хил. души.
Точно тук 25-годишният опит на Рейшлев влиза в употреба. Обикновено при IPO-тата на големите технологични компании около 15% от служителите в тях стават милионери. Така 15% от 40 хил. служители се равняват на около 6 хил. възможни нови милионери.
Финансовият експерт подчертава, че това не бива да се приема като точна сметка, а по-скоро като прогноза за мащаба на предстоящите събития.
Дори броят на новите милионери да е 3 хил. или пък 9 хил. души, това няма да промени много пейзажа на богатите хора в Калифорния. В зависимост от изчисленията, в американския щат има между 885 хил. и 1 млн. души със състояние, надвишаващо мизата от 1 млн. долара.
Така или иначе, големите IPO-та в зоната на Сан Франциско са повече от обикновено, което повдига доста въпроси. Например, какво ще стане с цените на жилищата, особено в града, където да имаш собствен имот автоматично те превръща в милионер?
Как ще харчат парите си новите милионери обаче е предмет на други анализи.