Какво е ICO?
Финансиране от близо 1.3 млрд. долара са набрали стартъпите през тази година чрез Initial Coin Offering (ICO) – новият блокчейн способ за набиране на средства, който наподобява класическото IPO. Това сочат данните на Autonomous, цитирани от Financial Times.
Тези днни поставят въпроса дали ICO е част от надуващ се, според някои, балон в света на криптовалутите или е иновативен нов начин компаниите, развиващи дейност в сферата на блокчейн технологиите, да намират финансова подкрепа.
Какво точно представлява ICO?
Това е подход, често ползван от технологичните стартъпи. Процесът наподобява класическото първично публично предлагане на акции, само че това не се случва на регулиран пазар, а вместо акции се използват криптовалути.
Така дадена стартираща компания обявява своето ICO, след което инвеститорите могат да закупуват дигиталните активи, пуснати от компанията, като често тези криптовалути представляват по-скоро дигитални „жетони”, чрез които инвеститорът може да използва разработваната услуга от стартъпа, обявил ICO-то.
За разлика от IPO, всичко това се случва на пазар, който не подлежи на никаква регулация, поне засега. Според някои анализатори, процесът също така прилича на блокчейн краудфъндинг, подобно на проектите, стартиращи благодарение на платфроми като Kickstarter, Indiegogo и прочее.
Може би най-голямото предимство на ICO е, че парите се набират буквално за минути – обикновено около 30 минути трае целият процес. Инвеститорите обаче не получават нищо повече от дигиталния актив – нито процент от компанията, нито право на глас при взимане на решения.
Според доклада на Autonomous, именно липсата на регулация провокира някои компании да изберат форма за финансиране чрез ICO.
“Представете си, че ще се открива ново казино, което, за да се финансира, продава свои собствени пластмасови чипове още преди отварянето, в очакване потребителите да използват тези чипове, създавайки икономическа стойност”, пише в долада на Autonomous.
“Купувачите започват да търгуват с тези чипове, като цената е базирана на очакваната стойност на казиното, колко посетено ще бъде, както и дали други притежатели на чиповете ги търгуват”, пише в доклада.
Всичко това обаче създава безспокойство, тъй като много компании прибягват до набирането на милиони долари чрез ICO, без реално да имат някакъв бизнес план или изпипана стратегия. Реално ентусиазмът около цялата блокчейн екосистема създава оптимистични предпоставки в настроенията на инвеститорите, които обаче често не са базирани на някаква твърда регулация или бизнес идея.
Според проучването, набраните средства чрез ICO отчитат изключително висок ръст спрямо предходни години. За сравнение, през 2014 г. чрез ICO са набрани едва 26 млн. долара. През 2015 г. средствата дори намаляват до общо 14 млн. долара.
През миналата година обаче те скачат до 222 млн. долара, само за да ударят рекордните 1.3 млрд. долара през първото полугодие на настоящата 2017 г.
Повече от половината от средствата през тази година са набрани през юни и юли, като според анализаторите това се диктува от рекордните цени на биткойн и етериум.
Все още ICO не може да се сравнява с класическите IPO или краудфъндинг похвати. За сравнение, през 2015 г. краудфъндинг платформите са послужили за набиране на 34 млрд. долара, докато през миналата 2016 г. средствата скачат до 127 млрд. долара.
Двата стартъпа, които засега могат да се похвалят с рекордни инвестиции, набрани чрез ICO, са Tezos и EOS.IO. Всяка от двете стартиращи компании е набрала по 200 млн. долара чрез новия похват.
За финал трябва да се отбележи, че историята помни редица провали на изгряващи технологични компании. Проучване сочи, че цели 86% от новите технологични фирми се провалят до 10 години след основаването си. Това означава, че 86% от компаниите, които биха могли да наберат милиони долари чрез ICO за няколко минути, вероятно ще се провалят.
Но какво остава за тези, които ще успеят? Те ще се присъединят към успешните примери, като Amazon, Facebook, Google и прочее.