Европейският пазар на квоти за въглеродни емисии, който е най-големият в света, се готви за промяна, която може да се окаже съдбоносна за корабната индустрия, пише CNBC.

Ако се приеме предложението, което се очаква да бъде внесено тази седмица, за първи път въглеродните емисии на корабната индустрия също ще подлежат на покупко-продажба.

Основната цел на тази мярка е по-бързото постигане на целите за въглеродна неутралност на Стария континент.

До 2030 г. ЕС иска да намали парниковите си емисии с 55% спрямо нивата от 1990 г., а до 2050 г. да постигне пълна въглеродна неутралност. За целта въглеродните емисии в транспортния сектор трябва да бъдат намалени с 90% през следващите три десетилетия.

По тази причина Европейската комисия планира мащабна реформа на пазара на въглеродни квоти, така че той да обхване повече сектори. Европейската система за търговия с въглеродни емисии е създадена през 2005 г. и в момента е най-големият пазар за такива инструменти в света.

Корабната индустрия обаче изпитва серозни притеснения по отношение на включването на нейните емисии в системата за търговия.

"В Европа има една много странна увереност, че с предприемането на подобни стъпки се оказва "натиск" върху останалите държави и региони да направят същото. А всъщност, те правят точно обратното", казва заместник главният секретар на най-голямата международна корабна асоциация BIMCO Ларс Педерсен.

Според него предложението на Еврокомисията няма да доведе до кой знае колко мащабно ограничаване на вредните емисии в регионален план, а просто ще изтегли финансов ресурс от корабната индустрия, който иначе би могъл да бъде инвестиран именно в технологии за намаляване на въглеродния отпечатък на корабите.

"Това е вид данъчно облагане. Дали обаче то помага за декарбонизацията? Аз лично се съмнявам. На мен ми прилича по-скоро на мярка за събиране на пари. Но нека бъде така. В крайна сметка това е европейско решение и ние няма какво да направим. Единствено можем да се опитаме да изложим своите аргументи, че това не е най-правилният път към понижаването на вредните емисии", казва още Педерсен.

Засега от Европейската комисия отказват официален коментар по темата, пише още CNBC. Предложението за включването на корабните въглеродни квоти в системата на търговия беше публикувано неофициално от неправителствена организация, която е получила достъп до плановете на ЕК за преминаване на авиационния и морския транспорт към по-устойчиви горива.

Мерките обаче трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от отделните държави членки, което, според експертите, цитирани от изданието, вероятно ще отнеме поне две години.

Корабната индустрия генерира около 2.5% от глобалните парникови емисии. Декарбонизацията ѝ обаче ще бъде сложна, защото алтернативните енергийни редурси все още не се използват масово в този сектор.

Сорен Тофт, който е изпълнителен директор на втория най-голям контейнерен превозвач Mediterranean Shipping Company, също критикува идеята на Европейската комисия. По думите му тя може да окаже точно обратен на търсения ефект, имайки предвид, че индустрията все още не разполага с достъп до нисковъглеродни горива в достатъчно големи мащаби.

Европа иска да се превърне в основен играч на пазара на автомобилни батерииНа около 200 километра южно от Северния полярен кръг, заобиколена от гъста борова гора, се изгражда една от най-големите фабрики за електрически батерии в Европа

Не само представителите на корабната индустрия критикуват плановете на ЕК. Според неправителствената организация Транспорт и околна среда, която първа публикува "черновата" на предложението, в плана липсват инструменти, с които да се засили конкурентоспособността на алтернативните горива. Според експертите в момента те няма как да се конкурират със замърсяващите петролни енергийни изтгочници само на базата на цена.

Един от проблемите, свързани с търговията с въглеродни квоти, е възможността бизнесът да "изнася" замърсяване, прехвърляйки своята дейност в други региони, където екологичните норми не са толкова строги, колкото в Европа.

ЕС обаче има планове и в тази посока, които включват т. нар. Граничен въглероден механизъм (carbon border adjustment mechanism). Очаква се той да бъде въведен от 2023 г. и да балансира разликата в цената на "вносните" и местните въглеродни емисии.

Най-голямата неизвестна е свързана с това какво ще бъде ценообразуването на въглеродните квоти за корабната и авиационната индустрия. Според анализатора на S&P Global Platts Роман Крамарчук до края на тази година цената на въглеродните квоти в ЕС може да достигне 60 евро.

През май тя за първи път се повиши над 50 евро, след като дълго време, преди избухването на пандемията от COVID-19, се движеше около 20 евро за брой.

Високата цена на въглеродните емисии ще окаже влияние върху решенията на корабната индустрия и би трябвало да я стимулира да премине към алтернативни енергоизточници.

"Естествено, няма как флотилиите да бъдат подменени за няколко месеца. В краткосрочен и средносрочен план всяко повишение на въглеродните квоти представлява просто един алтернативен данък", обяснява Крамарчук.